Psykoedukaatio-taskuopas: jokapäiväisen hoitotyön opas psykiatrialla
Timoniemi, Roosa; Ylikoski, Oona; Haakana, Mika (2025)
Timoniemi, Roosa
Ylikoski, Oona
Haakana, Mika
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100725707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100725707
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tiivis, yleispätevä taskuopas psykoedukaatiosta Oulun Yliopistollisen sairaalan, OYS psykiatrian työntekijöille sekä opiskelijoille. Psykoedukaatio on tärkeä osa psykiatrista hoitotyötä, ja sen hyödyistä on paljon näyttöä. Taskuopas sisältää keskeisimmät asiat, joita tarvitaan psykoedukaatiohetkissä. varten. Opas luotiin tukemaan hoitohenkilökunnan ja opiskelijoiden psykoedukatiivista osaamista hoitotyössä.
Kehitysprosessi alkoi tuotteen tarpeellisuuden selvittelyllä sekä, tutkittuun tietoon perehtymisellä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä OYS psykiatrian kanssa. Oppaan sisällön suunnittelu ja toteutus hoitui yhteistyössä psykiatrian hoitohenkilökunnan kanssa heidän toiveidensa ja tarpeidensa mukaisesti. Selkeimmäksi toiveeksi nousi haavoittuvuus-stressimallin sisällyttäminen oppaaseen. Saatu palaute oli kokonaisuudessaan hyvää ja tuotokseen oltiin tyytyväisiä.
Opasta luodessamme perehdyimme syvällisemmin psykoedukaation käyttöön tutkimuksien sekä tieteellisten artikkelien kautta. Tutkimustyö vahvisti omaa ymmärrystämme sekä osaamistamme psykodeukaation käytöstä ja hyödyistä. Oppaan käyttöä olisi hyvä seurata tulevaisuudessa ja arvioida oppaan toimivuutta ja tämän pohjalta jatkokehittää opasta. The aim of this thesis was to create a compact pocket version guidebook about psychoeducation for nurses and students working at Oulu University Hospital psychiatric department. Psychoeducation is an essential part of psychiatric care and there are a lot of study results proving its benefits. In the pocket version guidebook we disclosed the most fundamental parts for psychoeducative sessions. The guidebook was created to support the nursing staff’s and students’ expertise on psychoeducation.
The creation process of the guidebook started by inquiring the need for the guidebook and by getting acquainted with the existing scientific research material about the subject. The thesis was conducted in cooperation with Oulu University Hospital psychiatric department. The planning and execution of the guidebook and its contents were created in interaction with the nursing staff of the psychiatric department, according to the their professional requests and needs. The most distinct request that our cooperation partner presented was to include The Stress Vulnerability Model in the guidebook. The feedback we received about the guidebook was altogether positive and our cooperation partner was content with the product.
In the creation process of the guidebook we were introduced to the use of psychoeducation in depth via studies and scientific articles. The research process strenghtened our understanding and proficiency in the field of psychoeducation regarding its usage and benefits. In the future, it would be beneficial to monitor the usage of the guidebook and evaluate its functionality. If needed, the guidebook could and should be developed furher.
Kehitysprosessi alkoi tuotteen tarpeellisuuden selvittelyllä sekä, tutkittuun tietoon perehtymisellä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä OYS psykiatrian kanssa. Oppaan sisällön suunnittelu ja toteutus hoitui yhteistyössä psykiatrian hoitohenkilökunnan kanssa heidän toiveidensa ja tarpeidensa mukaisesti. Selkeimmäksi toiveeksi nousi haavoittuvuus-stressimallin sisällyttäminen oppaaseen. Saatu palaute oli kokonaisuudessaan hyvää ja tuotokseen oltiin tyytyväisiä.
Opasta luodessamme perehdyimme syvällisemmin psykoedukaation käyttöön tutkimuksien sekä tieteellisten artikkelien kautta. Tutkimustyö vahvisti omaa ymmärrystämme sekä osaamistamme psykodeukaation käytöstä ja hyödyistä. Oppaan käyttöä olisi hyvä seurata tulevaisuudessa ja arvioida oppaan toimivuutta ja tämän pohjalta jatkokehittää opasta.
The creation process of the guidebook started by inquiring the need for the guidebook and by getting acquainted with the existing scientific research material about the subject. The thesis was conducted in cooperation with Oulu University Hospital psychiatric department. The planning and execution of the guidebook and its contents were created in interaction with the nursing staff of the psychiatric department, according to the their professional requests and needs. The most distinct request that our cooperation partner presented was to include The Stress Vulnerability Model in the guidebook. The feedback we received about the guidebook was altogether positive and our cooperation partner was content with the product.
In the creation process of the guidebook we were introduced to the use of psychoeducation in depth via studies and scientific articles. The research process strenghtened our understanding and proficiency in the field of psychoeducation regarding its usage and benefits. In the future, it would be beneficial to monitor the usage of the guidebook and evaluate its functionality. If needed, the guidebook could and should be developed furher.