Nuorten elämänhallinnan toiminnalliset pajat
Blomberg, Niina; Raatikainen, Susanna; Sillanpää, Paula; Lovén, Minna (2025)
Blomberg, Niina
Raatikainen, Susanna
Sillanpää, Paula
Lovén, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100825738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100825738
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Niina Blomberg, Minna Lovén, Susanna Raatikainen & Paula Sillanpää
Nuorten elämänhallinnan toiminnalliset pajat: Net-pajat Suonenjoen yhtenäiskoululla
37 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK) diakoniatyö
Tämä opinnäytetyö käsittelee nuorten elämänhallinnantaitojen tukemista toiminnallisten työpajojen muodossa. Työn tavoitteena oli vastata Suonenjoen kouluterveyskyselyssä esille nousseisiin kysymyksiin nuorten hyvinvoinnista sekä elämänhallintataidoista. Kehitettiin ja toteutettiin elämänhallinnan työpajat Suonenjoen yhtenäiskoulun yhdeksännen luokan sekä lukion toisen vuosikurssin oppilaille yhteistyössä Suonenjoen hyvinvoinnintiimin kanssa.
Toiminnallisten työpajojen teemoina olivat nuorten hyvinvointi, päihteet, asuminen sekä taloudenhallinta. Pajojen sisältö suunniteltiin tukemaan nuorten arjessa tarvitsemia tietoja ja taitoja sekä herättelemään keskustelua nuorten elämää koskevista tärkeistä aiheista. Tavoitteena oli tuottaa materiaalia, jota Suonenjoen hyvinvointitiimi voi jatkossa hyödyntää nuorten kanssa tehtävässä työssä.
Palautteiden perusteella pajoja voidaan pitää hyödyllisinä ja käytännönläheisinä menetelminä nuorten elämänhallinnantaitojen edistämisessä. Nuorten palautteista nousi esille, että nuoret kokivat asumiseen ja taloudenhallintaan liittyvät aiheet uusina ja mielenkiintoisina. Työ osoitti, että moniammatillinen yhteistyö ja oppilaita osallistava työskentelymuoto oli toimiva tapa vastata nuorten hyvinvoinnin paikallisiin haasteisiin.
Avainsanat: elämänhallinta, nuoret, hyvinvointi, päihteet, asuminen, taloudenhallinta, moniammatillinen yhteistyö ABSTRACT
Niina Blomberg, Minna Lovén, Susanna Raatikainen, Paula Sillanpää
Life Skills Workshops for Young People: Net-Workshops in Suonenjoki Schools
Title of thesis
Pages 37 and 3 appendices
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor´s degree in social services
This thesis describes the work of supporting young people's life management skills in the form of functional workshops, life skills workshops. The aim of this project was to respond to the challenges raised in the Suonenjoki (Finland) school health survey in terms of young people's well-being and life management skills. We both developed and also executed life skills workshops for Suonenjoki comprehensive school ninth grade students and for the secondyear students in Suonenjoki upper secondary school. This was done together with Suonenjoki team of welfare workers.
The themes of these life skills workshops were youth well-being, substance abuse, housing, and everyday finances. The content of the workshops was designed to support the knowledge and skills young people need in their everyday lives, and to encourage discussion about important topics affecting young people's lives. The goal was to produce material that the Suonenjoki welfare workers team can utilize in their work with young people in the future.
According to feedback these workshops were considered both useful and practical methods when promoting life skills with young people. The feedback from the young participants themselves revealed that they found topics related to housing and financial management to be new and interesting. The project showed that multidisciplinary cooperation and a student-participatory working method were an effective way to respond to local youth well-being challenges.
Keywords: life management, young people, well-being, substances, housing, financial management, multi-professional cooperation
Niina Blomberg, Minna Lovén, Susanna Raatikainen & Paula Sillanpää
Nuorten elämänhallinnan toiminnalliset pajat: Net-pajat Suonenjoen yhtenäiskoululla
37 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK) diakoniatyö
Tämä opinnäytetyö käsittelee nuorten elämänhallinnantaitojen tukemista toiminnallisten työpajojen muodossa. Työn tavoitteena oli vastata Suonenjoen kouluterveyskyselyssä esille nousseisiin kysymyksiin nuorten hyvinvoinnista sekä elämänhallintataidoista. Kehitettiin ja toteutettiin elämänhallinnan työpajat Suonenjoen yhtenäiskoulun yhdeksännen luokan sekä lukion toisen vuosikurssin oppilaille yhteistyössä Suonenjoen hyvinvoinnintiimin kanssa.
Toiminnallisten työpajojen teemoina olivat nuorten hyvinvointi, päihteet, asuminen sekä taloudenhallinta. Pajojen sisältö suunniteltiin tukemaan nuorten arjessa tarvitsemia tietoja ja taitoja sekä herättelemään keskustelua nuorten elämää koskevista tärkeistä aiheista. Tavoitteena oli tuottaa materiaalia, jota Suonenjoen hyvinvointitiimi voi jatkossa hyödyntää nuorten kanssa tehtävässä työssä.
Palautteiden perusteella pajoja voidaan pitää hyödyllisinä ja käytännönläheisinä menetelminä nuorten elämänhallinnantaitojen edistämisessä. Nuorten palautteista nousi esille, että nuoret kokivat asumiseen ja taloudenhallintaan liittyvät aiheet uusina ja mielenkiintoisina. Työ osoitti, että moniammatillinen yhteistyö ja oppilaita osallistava työskentelymuoto oli toimiva tapa vastata nuorten hyvinvoinnin paikallisiin haasteisiin.
Avainsanat: elämänhallinta, nuoret, hyvinvointi, päihteet, asuminen, taloudenhallinta, moniammatillinen yhteistyö
Niina Blomberg, Minna Lovén, Susanna Raatikainen, Paula Sillanpää
Life Skills Workshops for Young People: Net-Workshops in Suonenjoki Schools
Title of thesis
Pages 37 and 3 appendices
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor´s degree in social services
This thesis describes the work of supporting young people's life management skills in the form of functional workshops, life skills workshops. The aim of this project was to respond to the challenges raised in the Suonenjoki (Finland) school health survey in terms of young people's well-being and life management skills. We both developed and also executed life skills workshops for Suonenjoki comprehensive school ninth grade students and for the secondyear students in Suonenjoki upper secondary school. This was done together with Suonenjoki team of welfare workers.
The themes of these life skills workshops were youth well-being, substance abuse, housing, and everyday finances. The content of the workshops was designed to support the knowledge and skills young people need in their everyday lives, and to encourage discussion about important topics affecting young people's lives. The goal was to produce material that the Suonenjoki welfare workers team can utilize in their work with young people in the future.
According to feedback these workshops were considered both useful and practical methods when promoting life skills with young people. The feedback from the young participants themselves revealed that they found topics related to housing and financial management to be new and interesting. The project showed that multidisciplinary cooperation and a student-participatory working method were an effective way to respond to local youth well-being challenges.
Keywords: life management, young people, well-being, substances, housing, financial management, multi-professional cooperation