Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kliiniset taidot pelissä: sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattu pakopelimuotoinen simulaatioharjoitus

Autio, Eveliina; Parkkinen, Essi (2025)

 
Avaa tiedosto
Autio_Parkkinen.pdf (898.1Kt)
Lataukset: 


Autio, Eveliina
Parkkinen, Essi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101626069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen hoitotyön taitojen oppimista. Sen tavoitteena oli kehittää Diakonia-ammattikorkeakoulun käyttöön pakopelimuotoinen simulaatioharjoitus, jonka avulla harjoitellaan kliinisen hoitotyön taitoja akuutin eteisvärinäpotilaan hoidossa. Simulaatioharjoituksen pedagogisena päätavoitteena oli opiskelijoiden kehittyminen ABCDE-menetelmän (ilmatie, hengitys, verenkierto, tajunta, paljastaminen), NEWS-riskipisteytyksen sekä ISBAR- strukturoidun raportointimenetelmän (tunnista, tilanne, tausta, nykytilanne, toimintaehdotus) käyttämisessä.

Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena, ja siinä noudatettiin kehittämisprosessin lineaarista mallia. Simulaatioharjoitusta testattiin kahdella testauskerralla, joihin kumpaankin osallistui eri sairaanhoitajaopiskelijaryhmä. Testauksissa opiskelijat toimivat hoitajien rooleissa. Testauksien ohjaajina ja potilaan sekä lääkärin rooleissa, toimivat opinnäytetyön tekijät. Tarkkailijoina Diakonia-ammattikorkeakoulun lehtori sekä kehittämisprosessissa mentorina toiminut pelisuunnittelija. Testauksissa hyödynnettiin osallistuvan havainnoinnin menetelmää, jossa kehittämistyötä tekevät toimivat aktiivisina osallistujina. Opiskelijoilta palaute kerättiin kyselylomakkeella ja avoimella keskustelulla. Tarkkailijat antoivat palautteensa suullisesti ja kirjallisesti. Vastausten koostamisessa ja analysoinnissa hyödynnettiin Microsoft Excel-ohjelmistoa. Havaintojen ja palautteen perusteella arvioitiin simulaatioharjoituksen toimivuutta sekä sisällön vastaavuutta asetettuihin pedagogisiin tavoitteisiin.

Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattu pakopelimuotoinen simulaatioharjoitus. Se pohjautuu tutkittuun ja näyttöön perustuvaan tietoon, kuten vertaisarvioituun tutkimustietoon ja tuoreeseen Käypä hoito -suositukseen. Harjoitus on suunniteltu toteutettavaksi lähiopetuksena simulaatioluokassa. Pilotoinnista kerätyn palautteen mukaan sen koettiin lisäävän opiskelijoiden motivaatiota, kehittävän ryhmätyötaitoja sekä syventävän ymmärrystä kliinisten taitojen soveltamisesta käytännön hoitotyössä. Sen nähtiin tarjoavan motivoivan ja turvallisen tavan harjoitella kliinisiä taitoja ilman potilaalle aiheutuvaa riskiä. Harjoitus on otettu käyttöön oppilaitoksen simulaatio-opetuksessa.


Asiasanat: eteisvärinä, hoitotyö, käytännön opetus, opiskelijat, osaamisen kehittäminen, pakopelit, sairaanhoitajat, simulaatioharjoittelu
 
The aim of the thesis was to advance the learning of clinical nursing skills among nursing students. The objective was to develop an escape room-based simulation exercise for the Diaconia University of Applied Sciences, in which clinical nursing skills are practiced in the care of a patient with acute atrial fibrillation. The main pedagogical objective of the simulation exercise was to support students in their ability to apply the ABCDE approach (Airway, Breathing, Circulation, Disability, Exposure), NEWS the National Early Warning Score and ISBAR structured handover tool (identify, situation, background, assessment, recommendation).

The thesis was executed as a development-oriented project following the linear model of a development process. The simulation exercise was tested on two occasions, each involving a different group of nursing students who participated in the roles of nurses in the simulation. The authors of the thesis were instructors and took the role of patient and the doctor during the simulation. There were two observers in the simulation situations, a senior lecturer from the Diaconia University of Applied Sciences and a game designer who was a mentor for the development process. The method of participatory observation was used in testing, where the developers act as active participants. Feedback from the students was collected via a questionnaire and open discussion. Observers gave their feedback orally and in writing. Microsoft Excel software was used for compiling and analyzing responses. Based on the observations and feedback, the functionality of the simulation exercise and the correspondence of its content to the set pedagogical objectives were evaluated.

As a result of this thesis, an escape room-based simulation exercise was developed for nursing students, grounded in researched and evidence-based knowledge such as peer-reviewed research and the recent Current Care Guideline. The exercise is designed to be implemented as in-person instruction in a simulation room.Based on the feedback from the pilot, the exercise was found to increase the motivation of the students, develop teamwork skills, and deepen the understanding of applying clinical skills in practical nursing. It was also described to offer a motivating and safe way to practice clinical skills without risk to the patient. The exercise has been implemented in the institution's simulation education.


Keywords: atrial fibrillation, competence development, escape games, nurses, nursing, practical education, simulation training, students
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste