Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toiminnallinen ensiapukoulutus ala-asteella

Kananen, Sonja; Siuro, Jenna (2025)

 
Avaa tiedosto
Kananen_Siuro.pdf (4.412Mt)
Lataukset: 


Kananen, Sonja
Siuro, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726142
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Tulkkilan koulun ala-asteikäisten, eli keskilapsuuttaan elävien lasten rohkeutta antaa ensiapua vaativissa tilanteissa, sekä tunnistaa niitä. Opetussuunnitelmassa ala-asteikäisten ensiaputaitojen opiskelu on osa suurta kokonaisuutta, eikä välttämättä sisällä käytännön harjoittelua. Lapsille haluttiin järjestää käytännönläheinen ja toiminnallinen päivä, jossa ensiaputaitoja pääsisi harjoittelemaan turvallisesti.

Ensiapukoulutuksen aiheita olivat elottomuuden ja tajuttomuuden tunnistaminen, hätänumeroon soittaminen, defibrillaattorin käyttö sekä paineluelvytys. Koimme nämä aiheet keskeisimmiksi, sillä myös lapset saattavat kohdata tällaisia tilanteita leikkikentillä. Sen lisäksi, että lapset uskaltavat hakea apua aikuisilta, olisi hyvä, että he myös osaavat toimia, jos avun saamisessa kestää.

Toiminnallinen ensiapukoulutus järjestettiin yhteistyössä Tulkkilan koulun kanssa. Päivän aikana koulutuksen kävi kolme eri ryhmää, joiden oppilaat olivat 9–11-vuotiaita. Diaesityksen avulla pidettiin luento jokaisesta aihepiiristä, ja kunkin aihealueen jälkeen oppilaat saivat harjoitella taitoja käytännössä. Oppilaat jaettiin pienempiin ryhmiin, ja mukana ohjaamassa olivat myös luokkien opettajat.

Ensiapukoulutuksesta saatu palaute oli vaihtelevaa. Palautteiden perusteella
huomattiin, että toisille ryhmille opetus oli hyödyllinen ja mielekäs, kun taas yhdelle ryhmälle opetus oli liian haastava. Eri ryhmien valmiustasot ja olemassa olevat tiedot ensiavusta poikkesivat toisistaan, mutta kokonaisuudessaan aihe koettiin tärkeäksi.


Asiasanat: ensiapu, keskilapsuus, opetus
 
The aim of this thesis was to increase the courage of primary school children (in middle childhood) at Tulkkila School in identifying and responding to situations requiring first aid. First aid skills for this age group form part of a broader framework in the curriculum and often lack hands-on practice. Consequently, the thesis aimed to organize a practical, activity-based day in which the children could safely practice these essential skills.

The first aid training covered the recognition of unresponsiveness and absence of vital signs, placing emergency calls, use of defibrillators, and performing cardiopulmonary resuscitation. These topics were chosen because children might encounter such emergency situations even on the playground. In addition to encouraging children to seek help from adults, it is crucial that they know how to act effectively if assistance is delayed.

The interactive first aid training was conducted in collaboration with Tulkkila
School. During the day, three separate groups of pupils aged 9 to 11 participated in the instruction. For each topic, the thesis project delivered a lecture supported by a slide presentation, followed by practical exercises where pupils could apply the learned skills. The students were grouped into small teams, with the class teachers assisting the instructors. The training was held in the multipurpose hall of the school.

Feedback from the training varied. Some groups found the instruction useful and engaging, while one group perceived it as too challenging. The differing baseline knowledge and readiness among the groups became apparent. Nevertheless, overall, the topic was considered highly important.


Keywords: first aid, middle childhood, training
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste