Seurakunta satuseikkailulla - Prosessinkuvaus isosten järjestämästä tapahtumasta seurakunnan varhaiskasvatusikäisille lapsille
Kutilainen, Jonna (2025)
Kutilainen, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026727
Tiivistelmä
Jonna Kutilainen
Seurakunta satuseikkailulla – Prosessikuvaus isosten järjestämästä
tapahtumasta seurakunnan varhaiskasvatusikäisille lapsille
63 sivua ja 9 liitettä
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK) – kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja
Tässä opinnäytetyössä kuvataan prosessia, jossa seurakunnan isoset eli nuoret vapaaehtoiset suunnittelivat ja toteuttivat satuseikkailun yhteistyössä Kiimingin seurakunnan kanssa. Tapahtuma oli suunnattu 5–7-vuotiaille lapsille. Isoset osallistuvat seurakunnissa pääasiassa rippikoulu- ja alakouluikäisten toimintaan, ja heidän mukanaolonsa varhaiskasvatuksen työalalla on harvinaista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudenlainen mahdollisuus isosten osallisuudelle myös varhaiskasvatuksen parissa. Työn tavoitteena oli vahvistaa nuorten osallisuutta seurakunnan toiminnassa, laajentaa isostoiminnan mahdollisuuksia kirkon varhaiskasvatuksen kentälle sekä luoda osallistava ja elämyksellinen tapahtuma, joka yhdistää sadut, leikin ja draamakasvatuksen.
Kehittämisprosessiin kuului ideointileiri, valmistelupäiviä sekä varsinainen tapahtumaviikonloppu, jonka aikana satuseikkailu "Kadonnut aikakone" toteutettiin. Nuoret vastasivat tarinan ideoinnista, roolituksesta ja osasta käytännön järjestelyjä yhdessä työntekijän kanssa.
Opinnäytetyö osoittaa, että draamaseikkailu on toimiva ja osallistava menetelmä, joka tukee lasten kielellistä ja sosiaalista kehitystä, vahvistaa mielikuvitusta ja tarjoaa elämyksellisen väylän osallisuuteen. Nuorille toteutus tarjosi mahdollisuuden harjoitella suunnittelu- ja esiintymistaitoja ja prosessinhallintaa sekä saada kokemusta varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa toimimisesta. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että draamaseikkailun kaltaiset menetelmät voidaan nähdä sekä lapsia että nuoria innostavina ja osallisuutta tukevina toimintatapoina kirkon kasvatustyössä.
Prosessin vaikuttavuutta, onnistumista ja etenemistä arvioitiin nuorten kanssa käytyjen keskustelujen sekä anonyymien palautekyselyiden avulla. Kyselyitä kerättiin nuorilta koko prosessin ajan sekä perheiltä tapahtuman jälkeen. Tulosten perusteella draamaseikkailu koettiin merkityksellisenä tapana lisätä lasten osallistumiskokemuksia ja vahvistaa nuorten toimijuutta. Isoset kokivat prosessin aikana yhteisöllisyyden ja merkityksellisyyden lisääntyneen. Leikkiin perustuva toiminta näyttäytyy opinnäytetyön valossa toimivana siltana eri ikäisten välillä.
Asiasanat: draamaseikkailu, isostoiminta, kirkon varhaiskasvatus, leikit,
osallisuus, sadut, satuseikkailu
Seurakunta satuseikkailulla – Prosessikuvaus isosten järjestämästä
tapahtumasta seurakunnan varhaiskasvatusikäisille lapsille
63 sivua ja 9 liitettä
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK) – kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja
Tässä opinnäytetyössä kuvataan prosessia, jossa seurakunnan isoset eli nuoret vapaaehtoiset suunnittelivat ja toteuttivat satuseikkailun yhteistyössä Kiimingin seurakunnan kanssa. Tapahtuma oli suunnattu 5–7-vuotiaille lapsille. Isoset osallistuvat seurakunnissa pääasiassa rippikoulu- ja alakouluikäisten toimintaan, ja heidän mukanaolonsa varhaiskasvatuksen työalalla on harvinaista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudenlainen mahdollisuus isosten osallisuudelle myös varhaiskasvatuksen parissa. Työn tavoitteena oli vahvistaa nuorten osallisuutta seurakunnan toiminnassa, laajentaa isostoiminnan mahdollisuuksia kirkon varhaiskasvatuksen kentälle sekä luoda osallistava ja elämyksellinen tapahtuma, joka yhdistää sadut, leikin ja draamakasvatuksen.
Kehittämisprosessiin kuului ideointileiri, valmistelupäiviä sekä varsinainen tapahtumaviikonloppu, jonka aikana satuseikkailu "Kadonnut aikakone" toteutettiin. Nuoret vastasivat tarinan ideoinnista, roolituksesta ja osasta käytännön järjestelyjä yhdessä työntekijän kanssa.
Opinnäytetyö osoittaa, että draamaseikkailu on toimiva ja osallistava menetelmä, joka tukee lasten kielellistä ja sosiaalista kehitystä, vahvistaa mielikuvitusta ja tarjoaa elämyksellisen väylän osallisuuteen. Nuorille toteutus tarjosi mahdollisuuden harjoitella suunnittelu- ja esiintymistaitoja ja prosessinhallintaa sekä saada kokemusta varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa toimimisesta. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että draamaseikkailun kaltaiset menetelmät voidaan nähdä sekä lapsia että nuoria innostavina ja osallisuutta tukevina toimintatapoina kirkon kasvatustyössä.
Prosessin vaikuttavuutta, onnistumista ja etenemistä arvioitiin nuorten kanssa käytyjen keskustelujen sekä anonyymien palautekyselyiden avulla. Kyselyitä kerättiin nuorilta koko prosessin ajan sekä perheiltä tapahtuman jälkeen. Tulosten perusteella draamaseikkailu koettiin merkityksellisenä tapana lisätä lasten osallistumiskokemuksia ja vahvistaa nuorten toimijuutta. Isoset kokivat prosessin aikana yhteisöllisyyden ja merkityksellisyyden lisääntyneen. Leikkiin perustuva toiminta näyttäytyy opinnäytetyön valossa toimivana siltana eri ikäisten välillä.
Asiasanat: draamaseikkailu, isostoiminta, kirkon varhaiskasvatus, leikit,
osallisuus, sadut, satuseikkailu
