Kohtaaminen kunnioituksella : esite varhaiskasvatuksen ammattilaisille
Kuivamäki, Niina; Hemming, Milla (2025)
Kuivamäki, Niina
Hemming, Milla
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527175
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Milla Hemming ja Niina Kuivamäki
Kohtaaminen kunnioituksella - Esite varhaiskasvatuksen ammattilaiselle
38 sivua, 1 liite
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä esite varhaiskasvatuksen ammattilaisille siitä, miten kohdata lastensuojelun kautta tulleet perheet. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa esite, joka edistää varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja lastensuojelun asiakasperheen välistä vuorovaikutusta ja tukee ammattilaisen asiakastyötä arjen kohtaamistilanteissa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kahden työelämäkumppanin kanssa. Ensimmäinen tilaaja oli yksityinen päiväkoti Pirkanmaalla. Toinen tilaaja oli yksityinen sijaishuoltoyksikkö Varsinais-Suomessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyöstä, kunnioittavasta kohtaamisesta sekä sen haasteista. Esitteen tekemisessä on käytetty lineaarista kehittämistoiminnan mallia ja yhteiskehittämisen mallia. Esite on yksisivuinen ja se on saatavilla tulostettuna päiväkodissa ilmoitustaululla.
Palautetta kerättiin varhaiskasvatuksen sekä lastensuojelun työntekijöiltä. Palautteen mukaan esite on selkeä, tarpeeksi tiivis ja se sisältää hyviä muistutuksia varhaiskasvattajille kohtaamisen tueksi.
Esite annetaan käyttöön yksityiselle päiväkotiketjulle Pirkanmaalle. Se on mahdollista jakaa saman palveluntarjoajan muihin yksiköihin eri puolille Suomea.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö, kunnioittava kohtaaminen ABSTRACT
Milla Hemming and Niina Kuivamäki
Encounter with respect - Brochure for Early Childhood Education and Care professionals.
38 pages,1 appendix
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services
The aim of this development-oriented thesis was to create a brochure for early childhood education and care professionals on how to engage with families referred through child protection services. The aim of the thesis was to produce a brochure that promotes interaction between the early childhood education professional and the child welfare client family and support the encounter in the everyday client work for professionals. Our thesis was carried out in cooperation with two working life partners. Our clients were a private day care centre in Pirkanmaa region and a private substitute care unit in Southwest Finland.
The theoretical framework of the thesis is based on the collaboration between early childhood education and child protection, respectful encounters, and the challenges associated with such interactions. We used a linear development model and a co-development model in the preparation of the brochure. The brochure is one-page document and is available in print at the day care centre on the notice board. Feedback was collected from professionals working in early childhood education and care and child protection.
The thesis resulted in a brochure to be used in encountering the client families at daycare. There is also a possibility of distributing it to other units operated by the same provider across Finland. According to the feedback from the workinglife partners, the brochure is clear, concise, and includes useful reminders to support educators in their daily interactions.
Keywords: childhood education, child welfare, multi-professional cooperation, respectful encounter
Milla Hemming ja Niina Kuivamäki
Kohtaaminen kunnioituksella - Esite varhaiskasvatuksen ammattilaiselle
38 sivua, 1 liite
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä esite varhaiskasvatuksen ammattilaisille siitä, miten kohdata lastensuojelun kautta tulleet perheet. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa esite, joka edistää varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja lastensuojelun asiakasperheen välistä vuorovaikutusta ja tukee ammattilaisen asiakastyötä arjen kohtaamistilanteissa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kahden työelämäkumppanin kanssa. Ensimmäinen tilaaja oli yksityinen päiväkoti Pirkanmaalla. Toinen tilaaja oli yksityinen sijaishuoltoyksikkö Varsinais-Suomessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyöstä, kunnioittavasta kohtaamisesta sekä sen haasteista. Esitteen tekemisessä on käytetty lineaarista kehittämistoiminnan mallia ja yhteiskehittämisen mallia. Esite on yksisivuinen ja se on saatavilla tulostettuna päiväkodissa ilmoitustaululla.
Palautetta kerättiin varhaiskasvatuksen sekä lastensuojelun työntekijöiltä. Palautteen mukaan esite on selkeä, tarpeeksi tiivis ja se sisältää hyviä muistutuksia varhaiskasvattajille kohtaamisen tueksi.
Esite annetaan käyttöön yksityiselle päiväkotiketjulle Pirkanmaalle. Se on mahdollista jakaa saman palveluntarjoajan muihin yksiköihin eri puolille Suomea.
Asiasanat: varhaiskasvatus, lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö, kunnioittava kohtaaminen
Milla Hemming and Niina Kuivamäki
Encounter with respect - Brochure for Early Childhood Education and Care professionals.
38 pages,1 appendix
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services
The aim of this development-oriented thesis was to create a brochure for early childhood education and care professionals on how to engage with families referred through child protection services. The aim of the thesis was to produce a brochure that promotes interaction between the early childhood education professional and the child welfare client family and support the encounter in the everyday client work for professionals. Our thesis was carried out in cooperation with two working life partners. Our clients were a private day care centre in Pirkanmaa region and a private substitute care unit in Southwest Finland.
The theoretical framework of the thesis is based on the collaboration between early childhood education and child protection, respectful encounters, and the challenges associated with such interactions. We used a linear development model and a co-development model in the preparation of the brochure. The brochure is one-page document and is available in print at the day care centre on the notice board. Feedback was collected from professionals working in early childhood education and care and child protection.
The thesis resulted in a brochure to be used in encountering the client families at daycare. There is also a possibility of distributing it to other units operated by the same provider across Finland. According to the feedback from the workinglife partners, the brochure is clear, concise, and includes useful reminders to support educators in their daily interactions.
Keywords: childhood education, child welfare, multi-professional cooperation, respectful encounter
