Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

NEET-nuorten sosiaalisten tilanteiden pelon lievittäminen : keholliset ja draamalliset menetelmät

Lentonen, Saija; Susi, Natalia (2025)

 
Avaa tiedosto
Lentonen_Susi.pdf (875.8Kt)
Lataukset: 


Lentonen, Saija
Susi, Natalia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027603
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Saija Lentonen & Natalia Susi
NEET-nuorten sosiaalisten tilanteiden pelon lievittäminen – Keholliset ja draamalliset menetelmät
52 sivua, neljä liitettä
Syyslukukausi 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö. Sosionomi (AMK), diakoniatyö

Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää kolmen työpajan sarja, joiden avulla lievittää NEET (Not in Employment, Education or Training, eli ei työssä, koulutuksessa tai harjoittelussa) nuorten sosiaalisten tilanteiden pelkoa sekä koota työpajojen pohjalta harjoitusvihko ammattilaisille menetelmien hyödyntämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa valittujen menetelmien vaikutuksesta nuorten kokemaan sosiaalisten tilanteiden pelkoon.

Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Malmin Varustamon kanssa, osana Waste&Feast hävikkiruokaravintoloiden työkokeilua, joka tarjoaa nuorille työelämävalmennusta ja psykososiaalista tukea. Työpajat ohjattiin työkokeilussa oleville nuorille osana ohjauksellisia tapaamiskertoja.

Opinnäytetyön prosessi sisälsi laajan, teoreettisen viitekehyksen kokoamisen, työpajojen suunnittelun ja niiden ohjaukset kolmena kertana Malmin Varustamolla, palautteiden keräämisen osallistujilta, raportin kirjoittamisen ja harjoitusvihkon koostamisen. Työpajoissa käytetyt eli keholliset ja draamalliset menetelmät valikoituivat opinnäytetyön tekijöiden aiemman osaamisen ja tutkimustiedon osoittaman hyödynnettävyyden perusteella.

NEET-nuorista tehtyjen tutkimusten mukaan pelkkä koulutus- ja työllistymistuki ei riitä, vaan nuoret kokevat tarvitsevansa kokonaisvaltaista sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen vahvistamista. Draamallisten ja kehollisten menetelmien avulla on mahdollista harjoitella sekä itsesäätelyä että vuorovaikutusta. Turvallinen ja kannustava ilmapiiri luo edellytykset kehittymiselle.

Sekä opinnäytetyön tekijöiden omien havaintojen että nuorilta saadun palautteen perusteella opinnäytetyön tulokset vahvistivat aiempaa tutkimusta. Nuoret kokivat menetelmien lisäävän rentouden kokemusta sekä luottamusta vuorovaikutustilanteissa. Kehollinen ja draamallinen toiminta ammattitaitoisessa ohjauksessa ja turvallisessa ympäristössä tukee nuorten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja voi tarjota oleellisen lisän muiden tukimuotojen rinnalle.
 
ABSTRACT


Saija Lentonen & Natalia Susi
Alleviating Social Anxiety Among NEET Youth Through Somatic and Drama-Based Practices
52 pages, 4 appendices
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services, Church Youth Work/ Diaconal Work

The purpose of this development-oriented thesis was to design a series of three workshops aimed at alleviating social anxiety among NEET (Not in Education, Employment or Training) youth and to compile a workbook for professionals on how to apply the methods. The aim was to gain experience in group facilitation and to produce knowledge on the effects of the chosen methods on young people’s experiences of social anxiety.

The thesis was implemented in cooperation with Malmi Varustamo, Helsinki, Finland, as part of the Waste&Feast work training programme, which offers young people vocational coaching and psychosocial support. The workshops were facilitated for participants in the work training programme as part of their regular guidance sessions.

The process of the thesis included compiling a comprehensive theoretical framework on social anxiety, embodiment, and drama-based methods; planning and facilitating three workshop sessions at Malmi Varustamo; collecting feedback from participants; and producing both the written report and the workbook. The chosen somatic and drama-based methods were selected on the b asis of the authors’ previous expertise and supported by research evidence on their applicability in alleviating social anxiety.

According to previous studies on NEET youth, educational and vocational support alone is not sufficient. Young people express the need for a more holistic approach that strengthens their social and emotional skills. Through somatic and drama-based practices, it is possible to enhance self-regulation, interaction, and participation. A safe and supportive atmosphere provides the foundation for development. Based on the authors’ observations and the feedback received from participants, the results of the thesis reinforce earlier research: the young people reported increased relaxation and trust in social interactions. Somatic and drama-based activities, when professionally facilitated in a safe environment, support the development of social skills and can serve as a valuable complement to other forms of support provided for young people in vulnerable positions.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste