Monikielisen lapsen kielen tukeminen : materiaaliopas Kokemäen varhaiskasvatukseen
Kyläkoski, Janette; Willgrén, Jenna (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kyläkoski, Janette
Willgrén, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127737
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä Kokemäen kaupungin varhaiskasvatukseen. Tavoitteena oli rikastuttaa monikielisen lapsen suomen kielen oppimista. Lisäksi tavoitteena oli tuoda selkeitä esimerkkejä monikielisen lapsen kielen oppimisen tueksi. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää tarvelähtöisesti materiaaliopas Kokemäen varhaiskasvatukseen. Materiaalioppaaseen valikoitujen menetelmien avulla pyrittiin edistämään 3–5-vuotiaiden monikielisten lasten kielen tukemista. Varhaiskasvatuksella on tärkeä rooli lasten kielen kehityksen tukemisessa. Kielen tukemisella voidaan vaikuttaa myönteisesti lapsen hyvinvointiin, kaverisuhteiden luomiseen, vuorovaikutukseen, itsensä ilmaisemiseen, osallisuuteen, tasa-arvoon ja yhteiskunnassa toimimiseen.
Kehittämistyö toteutettiin Demingin kehittämän PDCA-kehittämismallin mukaisesti. PDCA-malli rakentuu neljästä vaiheesta: suunnittelu (plan), toteuta (do), arvioi (check) ja kehitä (act). Teorian viitekehyksenä käytettiin laajasti mahdollisimman uutta kirjallisuutta ja tutkimustietoa. Kehittämistyön alkukartoituksena selvitettiin Kokemäen varhaiskasvatuksen eritysopettajan kanssa Kokemäen varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria koskien monikielisyyttä ja -kulttuurisuutta. Tavoitteena oli yhtenäistää ja päivittää monikielisen ja -kulttuurillisen lapsen kielen oppimisen tuki. Kartoituksessa kerättiin tietoa materiaalioppaan tarpeesta ja sisältövalinnoista. Materiaalioppaan sisällöllisinä valintoina käytettiin eri oppimisympäristöjen menetelmiä, jotka sopivat kielen tukemiseen. Materiaaliopas tuotettiin digitaalisessa muodossa olevaksi työvälineeksi, joka on kasvattajien vapaassa käytössä ja jota on helppo jakaa sekä päivittää.
Materiaaliopas otetaan käyttöön Kokemäen kaupungin jokaisessa varhaiskasvatusyksikössä. Oppaaseen valikoitu aineisto oli varhaiskasvatuksen opettajien mukaan helposti saatavilla, selkeää sekä tekstiä ja kuvia oli sopivasti. Lisäksi uusiin lähteisiin oltiin tyytyväisiä ja uutta opasta oli jo kaivattu. Jatkokehittämisideana olisi laatia materiaaliopas lasten huoltajille tai laajentaa nykyistä opasta siten, että se sisältäisi tietoa ja menetelmiä huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Materiaaliopasta voisi myös laajentaa alle 3-vuotiaille lapsille tai kouluikäisille lapsille.
Kehittämistyö toteutettiin Demingin kehittämän PDCA-kehittämismallin mukaisesti. PDCA-malli rakentuu neljästä vaiheesta: suunnittelu (plan), toteuta (do), arvioi (check) ja kehitä (act). Teorian viitekehyksenä käytettiin laajasti mahdollisimman uutta kirjallisuutta ja tutkimustietoa. Kehittämistyön alkukartoituksena selvitettiin Kokemäen varhaiskasvatuksen eritysopettajan kanssa Kokemäen varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria koskien monikielisyyttä ja -kulttuurisuutta. Tavoitteena oli yhtenäistää ja päivittää monikielisen ja -kulttuurillisen lapsen kielen oppimisen tuki. Kartoituksessa kerättiin tietoa materiaalioppaan tarpeesta ja sisältövalinnoista. Materiaalioppaan sisällöllisinä valintoina käytettiin eri oppimisympäristöjen menetelmiä, jotka sopivat kielen tukemiseen. Materiaaliopas tuotettiin digitaalisessa muodossa olevaksi työvälineeksi, joka on kasvattajien vapaassa käytössä ja jota on helppo jakaa sekä päivittää.
Materiaaliopas otetaan käyttöön Kokemäen kaupungin jokaisessa varhaiskasvatusyksikössä. Oppaaseen valikoitu aineisto oli varhaiskasvatuksen opettajien mukaan helposti saatavilla, selkeää sekä tekstiä ja kuvia oli sopivasti. Lisäksi uusiin lähteisiin oltiin tyytyväisiä ja uutta opasta oli jo kaivattu. Jatkokehittämisideana olisi laatia materiaaliopas lasten huoltajille tai laajentaa nykyistä opasta siten, että se sisältäisi tietoa ja menetelmiä huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Materiaaliopasta voisi myös laajentaa alle 3-vuotiaille lapsille tai kouluikäisille lapsille.
