Sata sävyä työyhteisössä; varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia moninaisuudesta, vuorovaikutuksesta ja ilmapiiristä
Rasi, Jonna (2025)
Rasi, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728256
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jonna Rasi
Sata sävyä työyhteisössä; varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia moni-naisuudesta, vuorovaikutuksesta ja ilmapiiristä
55 Sivua, 1 Liite
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää moninaisuuden merkitystä työyhteisöjen vuorovaikutuksessa ja ilmapiirissä, tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät vuorovaikutusta ja työilmapiiriä moninaisessa työyhteisössä sekä tarkastella, miten esihenkilön toiminta vaikuttaa työyhteisön vuorovaikutukseen ja ilmapiiriin. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä moninaisuuden merkityksestä varhaiskasvatuksessa sekä löytää keinoja vuorovaikutuksen ja työilmapiirin parantamiseksi ja kehittämiseksi.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin webropol-kyselyä. Kyselyn linkki lähetettiin kaikkien tutkimusalueen varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöille sähköpostilla, jotka välittivät linkin henkilöstölleen. Aineisto analysoitiin yhdistelemällä määrällistä (kvantitatiivinen) ja laadullista (kvalitatiivinen) menetelmiä. Määrällisenä menetelmänä käytettiin Likert-asteikkoa ja teemoittelua. Laadullisena menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella moninaisuus tuo varhaiskasvatuksen työyhteisöihin sekä rikkautta että haasteita. Sen vaikutukset työilmapiiriin ja vuorovaikutukseen määräytyvät pitkälti sen mukaan, miten moninaisuuteen suhtaudutaan sekä työyhteisön asenteista ja johtamiskäytännöistä. Esihenkilöiden osaamisen vahvistaminen, vuorovaikutuskulttuurin kehittäminen sekä selkeät pelisäännöt ja toimintakäytännöt nousivat keskeisiksi tekijöiksi. Moninaisuus, erityisesti kulttuuriset ja kielelliset erot rikastuttavat työyhteisöjä ja tuovat työyhteisöihin arvokkaita näkökulmia, mutta ilman tietoista ja osallistavaa johtamista ne voivat johtaa väärinymmärryksiin ja ulkopuolisuuden kokemuksiin.
Työhyvinvoinnin tukemiseksi varhaiskasvatuksessa tarvitaan johdonmukaista ja osallistavaa ja vuorovaikutteista johtamista sekä rakenteita, jotka mahdollistavat moninaisuuden huomioimisen osana arjen toimintaa. Lisäksi henkilöstön osaamista moninaisuuteen ja kulttuuriseen sensitiivisyyteen liittyvissä kysymyksissä olisi tärkeää vahvistaa. Näiden tekijöiden kehittäminen tukee sekä yksilötason että koko työyhteisön hyvinvointia ja toimintakykyä sekä työilmapiiriä.
Asiasanat: moninaisuus, työhyvinvointi, vuorovaikutus, työilmapiiri ABSTRACT
Jonna Rasi
A Hundred Shades in the Work Community: Early childhood education staff's
experiences of diversity, interaction and atmosphere
55 Pages and 1 appendix
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Master’s Degree in Interdisciplinary and Collaborative Leadership
The purpose of this thesis was to explore how diversity manifests are experienced in workplace interaction and atmosphere, to identify factors that promote interaction and a positive work climate in diverse work communities, and to explore how a supervisor's actions affect the interaction and atmosphere within the work community. The aim of the study was to deepen an understanding of the significance of diversity in early childhood education and to identify ways to improve and develop interaction and the work climate.
The data collection method consisted of a Webropol survey. The survey link was sent via email to the supervisors of all early childhood education units in the study area, who in turn forwarded it to their staff. The data were analyzed using a combination of quantitative and qualitative methods. Quantitative analysis involved Likert-scale ratings and thematic categorization, while qualitative analysis employed data-driven content analysis.
Results indicated that diversity brings both richness and challenges to early childhood education work communities. Its impact on workplace atmosphere and interaction largely depends on attitudes toward diversity, the community’s overall mindset, and leadership practices. Strengthening supervisors’ competencies, developing a culture of interaction, and establishing clear rules and operational practices emerged as key factors. Diversity, particularly cultural and linguistic differences, enriches work communities and provides valuable perspectives; however, without conscious and inclusive leadership, it may lead to misunderstandings and feelings of exclusion.
To support well-being at work in early childhood education, consistent, participatory, and interaction-focused leadership is needed, as well as structures that enable diversity to be taken into account as part of everyday practice. In addition, it is important to strengthen staff competence in matters related to diversity and cultural sensitivity. Developing these factors supports well-being and functioning both at the individual level and across the entire work community, while also enhancing the overall work climate.
Keywords: diversity, work well-being, interaction, working atmosphere
Jonna Rasi
Sata sävyä työyhteisössä; varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia moni-naisuudesta, vuorovaikutuksesta ja ilmapiiristä
55 Sivua, 1 Liite
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää moninaisuuden merkitystä työyhteisöjen vuorovaikutuksessa ja ilmapiirissä, tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät vuorovaikutusta ja työilmapiiriä moninaisessa työyhteisössä sekä tarkastella, miten esihenkilön toiminta vaikuttaa työyhteisön vuorovaikutukseen ja ilmapiiriin. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä moninaisuuden merkityksestä varhaiskasvatuksessa sekä löytää keinoja vuorovaikutuksen ja työilmapiirin parantamiseksi ja kehittämiseksi.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin webropol-kyselyä. Kyselyn linkki lähetettiin kaikkien tutkimusalueen varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöille sähköpostilla, jotka välittivät linkin henkilöstölleen. Aineisto analysoitiin yhdistelemällä määrällistä (kvantitatiivinen) ja laadullista (kvalitatiivinen) menetelmiä. Määrällisenä menetelmänä käytettiin Likert-asteikkoa ja teemoittelua. Laadullisena menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella moninaisuus tuo varhaiskasvatuksen työyhteisöihin sekä rikkautta että haasteita. Sen vaikutukset työilmapiiriin ja vuorovaikutukseen määräytyvät pitkälti sen mukaan, miten moninaisuuteen suhtaudutaan sekä työyhteisön asenteista ja johtamiskäytännöistä. Esihenkilöiden osaamisen vahvistaminen, vuorovaikutuskulttuurin kehittäminen sekä selkeät pelisäännöt ja toimintakäytännöt nousivat keskeisiksi tekijöiksi. Moninaisuus, erityisesti kulttuuriset ja kielelliset erot rikastuttavat työyhteisöjä ja tuovat työyhteisöihin arvokkaita näkökulmia, mutta ilman tietoista ja osallistavaa johtamista ne voivat johtaa väärinymmärryksiin ja ulkopuolisuuden kokemuksiin.
Työhyvinvoinnin tukemiseksi varhaiskasvatuksessa tarvitaan johdonmukaista ja osallistavaa ja vuorovaikutteista johtamista sekä rakenteita, jotka mahdollistavat moninaisuuden huomioimisen osana arjen toimintaa. Lisäksi henkilöstön osaamista moninaisuuteen ja kulttuuriseen sensitiivisyyteen liittyvissä kysymyksissä olisi tärkeää vahvistaa. Näiden tekijöiden kehittäminen tukee sekä yksilötason että koko työyhteisön hyvinvointia ja toimintakykyä sekä työilmapiiriä.
Asiasanat: moninaisuus, työhyvinvointi, vuorovaikutus, työilmapiiri
Jonna Rasi
A Hundred Shades in the Work Community: Early childhood education staff's
experiences of diversity, interaction and atmosphere
55 Pages and 1 appendix
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Master’s Degree in Interdisciplinary and Collaborative Leadership
The purpose of this thesis was to explore how diversity manifests are experienced in workplace interaction and atmosphere, to identify factors that promote interaction and a positive work climate in diverse work communities, and to explore how a supervisor's actions affect the interaction and atmosphere within the work community. The aim of the study was to deepen an understanding of the significance of diversity in early childhood education and to identify ways to improve and develop interaction and the work climate.
The data collection method consisted of a Webropol survey. The survey link was sent via email to the supervisors of all early childhood education units in the study area, who in turn forwarded it to their staff. The data were analyzed using a combination of quantitative and qualitative methods. Quantitative analysis involved Likert-scale ratings and thematic categorization, while qualitative analysis employed data-driven content analysis.
Results indicated that diversity brings both richness and challenges to early childhood education work communities. Its impact on workplace atmosphere and interaction largely depends on attitudes toward diversity, the community’s overall mindset, and leadership practices. Strengthening supervisors’ competencies, developing a culture of interaction, and establishing clear rules and operational practices emerged as key factors. Diversity, particularly cultural and linguistic differences, enriches work communities and provides valuable perspectives; however, without conscious and inclusive leadership, it may lead to misunderstandings and feelings of exclusion.
To support well-being at work in early childhood education, consistent, participatory, and interaction-focused leadership is needed, as well as structures that enable diversity to be taken into account as part of everyday practice. In addition, it is important to strengthen staff competence in matters related to diversity and cultural sensitivity. Developing these factors supports well-being and functioning both at the individual level and across the entire work community, while also enhancing the overall work climate.
Keywords: diversity, work well-being, interaction, working atmosphere
