Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aputassu: pedagoginen työväline varhaiskasvatuksen sijaisille

Lindqvist, Susanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Lindqvist_Susanna.pdf (2.589Mt)
Lataukset: 


Lindqvist, Susanna
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828364
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa varhaiskasvatukseen pedagoginen työväline, joka tukee sijaisten perehdyttämistä ja vahvistaa arjen pedagogisuutta. Työn taustalla oli havainto siitä, että sijaisten perehdytys jää usein puutteelliseksi tai toteutuu vain osittain, mikä voi heikentää varhaiskasvatuksen laatua sekä lasten turvallisuuden ja osallisuuden toteutumista. Tietoperusta rakentui varhaiskasvatusta ohjaavista periaatteista sekä tutkimustiedosta, jotka käsittelivät perehdyttämistä, sensitiivistä vuorovaikutusta, osallisuutta ja leikin merkitystä varhaiskasvatuksessa.

Tavoitteena oli, työvälineen avulla, mahdollistaa nopea ja selkeä tiedonvälitys varhaiskasvatuksen arvoista, toimintaperiaatteista sekä päiväkodin ja ryhmän pedagogisista painotuksista. Tavoitteena oli vahvistaa myös lapsen yksilöllisten tarpeiden huomioimista sekä leikillisyyttä ja sensitiivistä vuorovaikutusta työtapoina.

Kehittämistyössä hyödynnettiin käyttäjälähtöisen suunnittelun mallia, jossa keskiössä oli henkilöstön asiantuntijuus ja aktiivinen osallistuminen kehittämisprosessiin. Henkilöstön tarpeita kartoitettiin kvalitatiivisin menetelmin, kuten pienryhmäkeskusteluilla. Työn eettisyys, tietosuoja ja vastuullisuus varmistettiin koko kehittämisprosessin ajan. Kehittämistyön tuloksena tuotettiin Aputassu-kortit.

Pilotoinnista saadut palautteet olivat myönteisiä: Aputassu koettiin hyödylliseksi, ja se otettiin osaksi päiväkodin arkea myös vakituisen henkilöstön käyttöön. Palautteet osoittivat, että työväline tuki lasten hyvinvointia ja teki perehdytyksestä yhdenvertaisempaa ja tehokkaampaa. Aputassu vahvisti ja tuki lapsen osallisuutta, sensitiivistä vuorovaikutusta ja leikillisyyttä varhaiskasvatuksen arjessa. Pilotoinnin aikana nousi esiin myös kehittämisehdotuksia, kuten tarve eri kieliversioille. Aputassun avulla vahvistettiin laadukasta, turvallista ja lapsilähtöistä toimintaa myös tilanteissa, joissa vakituiset kasvattajat eivät olleet paikalla.

Työssä tarkasteltiin myös Aputassun soveltamista kirkon varhaiskasvatukseen, jossa sen todettiin tukevan samoja pedagogisia tavoitteita ja tarjoavan ideoita lapsen hengellisen kasvun tukemiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste