Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ope+ pedagogisen johtamisen tukena: kyselytutkimus Pilke päiväkotien johtajille

Salomäki, Veera (2025)

 
Avaa tiedosto
Salomaki_Veera.pdf (1.069Mt)
Lataukset: 


Salomäki, Veera
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928582
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Ope+-mallin merkitystä pedagogisen johtamisen tukena varhaiskasvatuksessa. Teoreettinen viitekehys rakentui suomalaisen varhaiskasvatuksen, varhaiskasvatussuunnitelman sekä pedagogisen, jaetun ja muutosjohtamisen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Pilke päiväkodit Oy:n kanssa.

Aineisto kerättiin Google Forms -kyselyllä, ja analyysimenetelminä käytettiin Likert-asteikkoa ja teemoittelua. Tuloksissa tarkasteltiin Ope+:n vaikutusta pedagogiseen johtamiseen, vastuun- ja työnjaon selkeyteen, laadukkaan
pedagogiikan toteutumiseen sekä mallin vastaanottoon yksiköissä. Tulosten perusteella Ope+ selkeytti pedagogista vastuuta ja tuki johtajia erityisesti tilanteissa, joissa päteviä opettajia ei ollut saatavilla. Samalla havaittiin kehittämistarpeita, kuten roolin täsmentämisen ja käytännön toimivuuden vahvistamisen tarve.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Ope+ tarjoaa potentiaalisen välineen pedagogisen johtamisen tukemiseen varhaiskasvatuksessa, mutta sen vaikuttavuus edellyttää edelleen kehittämistä ja kontekstisidonnaista arviointia.
 
The purpose of this thesis was to examine the role of the Ope+ model in supporting pedagogical leadership in early childhood education. The theoretical framework was based on the Finnish early childhood education system, the national core curriculum for early childhood education, and perspectives on pedagogical, distributed, and change leadership. The study was conducted in cooperation with Pilke Daycare Centres Ltd.

Data were collected through a Google Forms survey, and the analysis utilized a Likert scale and thematic categorization. The results focused on the impact of Ope+ on pedagogical leadership, the clarity of responsibility and task division, the implementation of high-quality pedagogy, and the reception of the model within daycare units.

The findings indicate that Ope+ clarified pedagogical responsibilities and supported leaders particularly in situations where qualified teachers were unavailable. At the same time, development needs emerged, including a clearer definition of the role and strengthening its practical applicability. In conclusion, the Ope+ model provides a potential tool for supporting pedagogical leadership in early childhood education, but its effectiveness requires further development and context-specific evaluation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste