Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten osallisuus varhaiskasvatuksen toiminnallisessa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelussa: varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä

Nevalainen, Maisa; Uutaniemi, Hanna-Riikka (2025)

 
Avaa tiedosto
Nevalainen_Uutaniemi.pdf (523.7Kt)
Lataukset: 


Nevalainen, Maisa
Uutaniemi, Hanna-Riikka
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028776
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä siitä, miten toiminnallinen tasa-arvosuunnittelu ja mahdollisesti toiminnallinen yhdenvertaisuussuunnittelu varhaiskasvatuksessa toteutuu käytännössä, sekä miten lasten osallisuus suunnitteluprosessissa toteutuu. Selvitimme myös, millaisia onnistumisia tai haasteita varhaiskasvatuksen henkilöstö on kohdannut, ja millaista tukea he kokevat tarvitsevansa toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelun kehittämiseksi.

Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin verkossa valtakunnallisesti anonyymin kyselylomakkeen avulla, jota yhteistyökumppanimme Tasa-arvoinen varhaiskasvatus jakoi tutkijoiden lisäksi sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn vastasi 30 varhaiskasvatuksen työntekijää neljästä eri ammattiryhmästä. Aineisto analysoi tiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiin kuuluvan teemoittelun avulla.

Tuloksista käy ilmi, että toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelu ja lasten osallisuuden toteutuminen siinä vaatii vielä paneutumista. Aihepiiriin kouluttautuneet varhaiskasvatuksen ammattilaiset toteuttavat laadukasta toiminnallista suunnittelua ja lasten osallisuuden menetelmiä hyödynnetään monipuolisesti sen tukena. Tieto ei kuitenkaan ulotu kaikkiin ammattiryhmiin, ja perehtyminen on usein yksittäisten työntekijöiden kiinnostuksen varassa. Kehitystyöhön tarvitaan resursseja. Työskentelytapojen ja asenteiden muuttamiseksi tarvitaan yhteistä keskustelua ja toiminnan reflektointia. Esihenkilöiden rooli muutoksessa on keskeinen. Koulutusta aihepiiriin liittyen tulee järjestää kaikille varhaiskasvatuksen ammattiryhmille.

Saatua tietoa voidaan hyödyntää toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelun kehittämiseen, sekä lasten osallisuuden edistämiseen suunnittelussa. Jatkossa on tarpeellista kehittää keinoja lisätä varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien osaamista varhaiskasvatuksen toiminnallisessa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelussa. Lasten osallisuuden edistämiseksi lasten itsensä kuuleminen on tärkeää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste