Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaskokemukset neuvolan verkkovälitteisestä perhevalmennuksesta -kyselytutkimus

Mechlin, Marie; Jakobsson, Tea (2025)

 
Avaa tiedosto
Jakobsson_Mechlin.pdf (688.6Kt)
Lataukset: 


Mechlin, Marie
Jakobsson, Tea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112129010
Tiivistelmä
Hyvinvointialueilla on velvollisuus järjestää perhevalmennusta ensimmäistä lastaan odottaville perheille. Perhevalmennuksen avulla tuetaan lasta odottavia vanhempia synnytykseen ja vanhemmuuteen valmistautumisessa lisäämällä heidän tietojaan ja itseluottamustaan. Viime vuosina valmennuksia on monilla hyvinvointialueilla siirrytty järjestämään verkkovälitteisesti.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiakaskokemuksia Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen neuvoloiden verkkovälitteisestä perhevalmennuksesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa perhevalmennuksen asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin hyvinvointialueen neuvoloissa keväällä 2025. Kyseessä oli kvantitatiivinen tutkimus, missä aineisto kerättiin anonyymisti strukturoidulla, sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely koostui Likertin-asteikkoon perustuvista väittämistä ja kolmesta avoimesta kysymyksestä. Kyselyyn vastasi 130 (n=130) neuvolan perhevalmennukseen osallistunutta.

Tutkimuksen tulokset olivat melko yhtenäisiä aiemmin tehtyjen perhevalmennuksen hyödyllisyyttä kuvaavien tutkimusten kanssa. Vastaajista 90 % koki perhevalmennuksen hyödylliseksi. Valmennuksen esitystapaa pidettiin selkeänä. Vastaajista 78 % koki verkkovälitteisen perhevalmennuksen mieluisana toteutustapana. Perhevalmennuksen sisältö vastasi asiakkaiden tarpeita ja ennakko-odotuksia. Vastaajat kokivat saaneensa riittävästi tietoa synnytyksen jälkeisistä mielialamuutoksista sekä parisuhteeseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Lisää tietoa kaivattiin vauvan hoidosta, kuten vauvan käsittelystä, pulloruokinnasta, pukemisestä, imetyksen haasteista ja vauvan päivärytmistä. Vastaajat toivoivat verkkovälitteiseen perhevalmennukseen myös enemmän käytännön esimerkkejä kuvina ja videoina.

Perhevalmennusta kehitettiin asiakkailta saadun palautteen mukaan. Perhevalmennuksen asiakastyytyväisyyttä on tärkeää tutkia säännöllisesti jatkossakin. Tämän tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää myös muilla hyvinvointialueilla neuvolan perhevalmennusten kehittämistyössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste