Perehdytysoppaan kehittäminen lastensuojelun sijaishuollon yksikköön
Autio, Jessica-Emilia; Kemiläinen, Jarkko (2025)
Autio, Jessica-Emilia
Kemiläinen, Jarkko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112229153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112229153
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jessica-Emilia Autio & Jarkko Kemiläinen
Perehdytysopas lastensuojelun sijaishuollon yksikköön
41 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi AMK
Tässä kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä koottiin perehdytysopas lastensuojelun sijaishuollon yksikköön työntekijöille työn tueksi sekä perehtymiseen. Oppaan yhtenä tavoitteena oli tukea työntekijöiden siirtymistä uuteen työympäristöön tarjoamalla tietoa yksikön toimintakulttuurista, arvoista ja käytännön työtehtävistä. Kehittämistyön lähtökohtana oli vahvistaa perehdytyksen johdonmukaisuutta, yksilöllisyyttä ja oppimista tukevia rakenteita, jotka edistävät työhyvinvointia ja henkilöstön sitoutumista työhön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui oppimisteoriaan, jonka avulla perehdytys nähtiin osana laajempaa yhteisöön integroitumisen ja ammatillisen kasvun prosessia. Oppimisteoreettinen näkökulma korostaa, että perehdytys ei ole ainoastaan tiedon siirtämistä, vaan kokonaisvaltainen prosessi, jossa työntekijä omaksuu myös yksikön arvot, toimintakulttuurin ja ammatillisen identiteetin.
Kehittämisprosessi eteni syklisesti tarpeiden tunnistamisesta suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin Lean-ajattelua sekä PDSA-sykliä hyödyntäen. Oppaan toteutuksessa korostui työyhteisön aktiivinen rooli, jonka vuoksi päädyttiin toteuttamaan työ yhteiskehittämisen menetelmin. Lopputuloksena syntynyt perehdytysopas toimii konkreettisena työkaluna uusien työntekijöiden tukemisessa ja lastensuojelun laadun vahvistamisessa.
Asiasanat: kehittäminen, lastensuojelu, oppiminen, perehdytys ABSTRACT
Jessica-Emilia Autio & Jarkko Kemiläinen
Orientation Guide for a Child Welfare Residential Care Unit
41 pages and 3 appendices
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services
This development-oriented thesis presents the creation of an orientation guide for employees in a child-welfare residential care unit. The aim of the guide was to support new employees in their transition into the work environment by providing information about the unit’s culture, values, and everyday tasks.
The theoretical framework was based on learning theory, in which orientation was seen as part of a broader process of integration and professional growth. The learning theoretical perspective emphasizes that orientation process is not only a transfer of knowledge, but a holistic process in which the employee also learns the values, operating culture and professional identity of the unit.
The development process followed a cyclical model, from needs identification through planning, implementation, and evaluation, drawing on Lean principles and the Plan-Do-Study-Act (PDSA) cycle. A key feature of the work was the active involvement of the work community through co-development methods, ensuring that the guide met the specific needs of the unit. The resulting orientation guide serves a practical tool to support new employees and to strengthen the quality of child-welfare services.
Keywords: child welfare, development, learning, orientation,
Jessica-Emilia Autio & Jarkko Kemiläinen
Perehdytysopas lastensuojelun sijaishuollon yksikköön
41 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi AMK
Tässä kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä koottiin perehdytysopas lastensuojelun sijaishuollon yksikköön työntekijöille työn tueksi sekä perehtymiseen. Oppaan yhtenä tavoitteena oli tukea työntekijöiden siirtymistä uuteen työympäristöön tarjoamalla tietoa yksikön toimintakulttuurista, arvoista ja käytännön työtehtävistä. Kehittämistyön lähtökohtana oli vahvistaa perehdytyksen johdonmukaisuutta, yksilöllisyyttä ja oppimista tukevia rakenteita, jotka edistävät työhyvinvointia ja henkilöstön sitoutumista työhön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui oppimisteoriaan, jonka avulla perehdytys nähtiin osana laajempaa yhteisöön integroitumisen ja ammatillisen kasvun prosessia. Oppimisteoreettinen näkökulma korostaa, että perehdytys ei ole ainoastaan tiedon siirtämistä, vaan kokonaisvaltainen prosessi, jossa työntekijä omaksuu myös yksikön arvot, toimintakulttuurin ja ammatillisen identiteetin.
Kehittämisprosessi eteni syklisesti tarpeiden tunnistamisesta suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin Lean-ajattelua sekä PDSA-sykliä hyödyntäen. Oppaan toteutuksessa korostui työyhteisön aktiivinen rooli, jonka vuoksi päädyttiin toteuttamaan työ yhteiskehittämisen menetelmin. Lopputuloksena syntynyt perehdytysopas toimii konkreettisena työkaluna uusien työntekijöiden tukemisessa ja lastensuojelun laadun vahvistamisessa.
Asiasanat: kehittäminen, lastensuojelu, oppiminen, perehdytys
Jessica-Emilia Autio & Jarkko Kemiläinen
Orientation Guide for a Child Welfare Residential Care Unit
41 pages and 3 appendices
Autumn 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor of Social Services
This development-oriented thesis presents the creation of an orientation guide for employees in a child-welfare residential care unit. The aim of the guide was to support new employees in their transition into the work environment by providing information about the unit’s culture, values, and everyday tasks.
The theoretical framework was based on learning theory, in which orientation was seen as part of a broader process of integration and professional growth. The learning theoretical perspective emphasizes that orientation process is not only a transfer of knowledge, but a holistic process in which the employee also learns the values, operating culture and professional identity of the unit.
The development process followed a cyclical model, from needs identification through planning, implementation, and evaluation, drawing on Lean principles and the Plan-Do-Study-Act (PDSA) cycle. A key feature of the work was the active involvement of the work community through co-development methods, ensuring that the guide met the specific needs of the unit. The resulting orientation guide serves a practical tool to support new employees and to strengthen the quality of child-welfare services.
Keywords: child welfare, development, learning, orientation,
