Mitä pitäisi tapahtua, että romanit pääsisivät korkeakouluun ja työelämään?
Kinanen-Nimmrichter, Pirjo-Leena; Ollikainen, Miraliisa (2025)
Kinanen-Nimmrichter, Pirjo-Leena
Ollikainen, Miraliisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329158
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia romanien koulutus- ja työllistymispolkuja suomalaisessa yhteiskunnassa sekä ymmärtää näihin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnallisen osallisuuden näkökulmasta. Työn ajankohtaisuus ja merkityksellisyys perustuvat siihen, että romanien asema koulutuksessa ja työelämässä on edelleen haasteellinen, ja yhteiskunnassa tarvitaan kulttuurisesti sensitiivisiä ja yhdenvertaisuutta edistäviä ratkaisuja. Romanien osallisuus heijastaa laajempia rakenteellisia kysymyksiä, joihin työelämän kehittämisen tulisi vastata.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena fenomenografisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin viidellä verkossa toteutetulla ryhmähaastattelulla, joihin osallistui rakenteellisia toimijoita, kuten opettajia, vaaleilla valittuja poliittisia päättäjiä, työnantajia, romanitaustaisia opiskelijoita ja asiantuntijoita. Aineisto analysoitiin fenomenografisella menetelmällä, jonka avulla tunnistettiin kokemusten ja ymmärrysten eroja.
Tulokset osoittivat, että romanien koulutus- ja työllistymispolut rakentuvat useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta, kuten rakenteellisista esteistä, kulttuurisista jännitteistä ja yksilöllisistä kokemuksista. Analyysi tuotti viisi erilaista näkökulmaa, jotka kuvastavat osallisuuden moniulotteista rakentumista: yhteisöllinen vuorovaikutus, rakenteellinen vaikuttaminen, kulttuurien kohtaaminen, koulutuksellinen tuki sekä työelämään kiinnittyminen. Keskeisiä haasteita ovat syrjintä, rajalliset mahdollisuudet sekä kulttuurisesti sensitiivisen tuen puute.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että romanien yhteiskunnallisen osallisuuden vahvistaminen edellyttää systeemisiä muutoksia, yhdenvertaisuutta tukevia politiikkoja ja kulttuurisesti räätälöityjä tukitoimia koulutuksessa, työelämässä ja palvelujärjestelmissä.
Avainsanat: fenomenografia, romanit, koulutus, työllistyminen, osallisuus, syrjintä, kulttuurinen sensitiivisyys, kvalitatiivinen tutkimus
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena fenomenografisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin viidellä verkossa toteutetulla ryhmähaastattelulla, joihin osallistui rakenteellisia toimijoita, kuten opettajia, vaaleilla valittuja poliittisia päättäjiä, työnantajia, romanitaustaisia opiskelijoita ja asiantuntijoita. Aineisto analysoitiin fenomenografisella menetelmällä, jonka avulla tunnistettiin kokemusten ja ymmärrysten eroja.
Tulokset osoittivat, että romanien koulutus- ja työllistymispolut rakentuvat useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta, kuten rakenteellisista esteistä, kulttuurisista jännitteistä ja yksilöllisistä kokemuksista. Analyysi tuotti viisi erilaista näkökulmaa, jotka kuvastavat osallisuuden moniulotteista rakentumista: yhteisöllinen vuorovaikutus, rakenteellinen vaikuttaminen, kulttuurien kohtaaminen, koulutuksellinen tuki sekä työelämään kiinnittyminen. Keskeisiä haasteita ovat syrjintä, rajalliset mahdollisuudet sekä kulttuurisesti sensitiivisen tuen puute.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että romanien yhteiskunnallisen osallisuuden vahvistaminen edellyttää systeemisiä muutoksia, yhdenvertaisuutta tukevia politiikkoja ja kulttuurisesti räätälöityjä tukitoimia koulutuksessa, työelämässä ja palvelujärjestelmissä.
Avainsanat: fenomenografia, romanit, koulutus, työllistyminen, osallisuus, syrjintä, kulttuurinen sensitiivisyys, kvalitatiivinen tutkimus
