Semmoista ihan normaalia ihmiselämää: nivalalaisten pitkäaikaistyöttömien kokemuksia heidän työllistymistään edistäneistä palveluista
Lehtilahti, Susanna (2025)
Lehtilahti, Susanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112329224
Tiivistelmä
Vuonna 2025 työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyi valtiolta kuntien hallinnoimille työllisyysalueille. Työllisyysalueet aloittivat uudistuksen myötä oman palvelusuunnittelunsa, ja tarkoituksena on tuottaa vaikuttavia ja taloudellisesti kestäviä palveluita työllisyysalueen työnhakija-asiakkaiden ja työnantaja-asiakkaiden käyttöön. Nivalan kaupunki kuuluu YKN-työllisyysalueeseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nivalalaisten pitkäaikaistyöttömien kokemuksia palveluista, joiden he ovat kokeneet edistävän heidän työllistymistään. Tutkimus selvitti myös minkälaisten palvelujen haastateltavat itse kokevat edistävän omaa työllistymistään. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota YKN-työllisyysalueelle tietoa pitkäaikaistyöttömien palvelukokemuksista ja toiveista, jotta alueen palveluita voidaan kehittää tarkoituksenmukaiseen ja tulokselliseen suuntaan.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty haastattelemalla nivalalaisia pitkäaikaistyöttömiä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kesän 2025 aikana. Aineistonanalyysi toteutui aineistolähtöistä sisällönanalyysia noudattaen.
Tulosten mukaan pitkäaikaistyöttömät kokivat omaa tilannettaan edistäviksi tekijöiksi tarkoituksenmukaiset palvelut, mahdollisuuden kehittää omaa osaamistaan sekä työ- ja toimintakyvyn tukemisen. Haasteeksi pitkäaikaistyöttömät kokivat ajantasaisen tiedon saannin eri palveluista. Osaan palveluista oli myös haastavaa päästä itsenäisesti ja siihen tarvittiin ammattilaisten tukea. Palveluiden toivottiin myös huomioivan paremmin pitkäaikaistyöttömien yksilöllisen toimintakyvyn ja elämäntilanteen.
Johtopäätöksenä voidaan painottaa palveluohjauksen merkitystä ja eri toimijoiden palveluista tiedottamisen tehostamista. Pitkäaikaistyöttömien oikea-aikaisesta palveluihin pääsystä ja palvelutarpeen tunnistamisesta tulee huolehtia. Myös asiakaslähtöisyyden toteutumisesta palveluissa tulee huolehtia. In 2025, the responsibility for organizing employment services was transferred from the government to the employment areas administered by the municipalities. With the reform, the employment areas began their own service planning, and the aim is to produce effective and financially sustainable services for the use of jobseeker clients and employer clients in the employment area. The city of Nivala is part of the YKN employment area.
The purpose of the thesis was to study the experiences of long-term unemployed people in Nivala about services that they have experienced as promoting their employment. The study also investigated what kinds of services the interviewees themselves feel would promote their employment. The aim of the study was to provide the YKN employment area with information about the service experiences and wishes of the long-term unemployed, so that the services in the area can be developed in a purposeful and effective direction.
The thesis is a qualitative study. The data was collected by interviewing long-term unemployed people from Nivala. The interviews were conducted as individual interviews during the summer of 2025. The data analysis was carried out using data-driven content analysis.
According to the results, the long-term unemployed found appropriate services, the opportunity to develop their own skills, and support for work and functional capacity as factors that promoted their own situation. The long-term unemployed found the availability of up-to-date information about different services as a challenge. It was also challenging to access some of the services independently and the support of professionals was needed. It was also hoped that the services would better take into account the individual functional capacity and life situation of the long-term unemployed.
In conclusion, the importance of service guidance and the efficiency of information provision about the services of various actors can be emphasized. Timely access to services for the long-term unemployed and identification of service needs must be ensured. Customer-orientation in services must also be ensured.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nivalalaisten pitkäaikaistyöttömien kokemuksia palveluista, joiden he ovat kokeneet edistävän heidän työllistymistään. Tutkimus selvitti myös minkälaisten palvelujen haastateltavat itse kokevat edistävän omaa työllistymistään. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota YKN-työllisyysalueelle tietoa pitkäaikaistyöttömien palvelukokemuksista ja toiveista, jotta alueen palveluita voidaan kehittää tarkoituksenmukaiseen ja tulokselliseen suuntaan.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty haastattelemalla nivalalaisia pitkäaikaistyöttömiä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kesän 2025 aikana. Aineistonanalyysi toteutui aineistolähtöistä sisällönanalyysia noudattaen.
Tulosten mukaan pitkäaikaistyöttömät kokivat omaa tilannettaan edistäviksi tekijöiksi tarkoituksenmukaiset palvelut, mahdollisuuden kehittää omaa osaamistaan sekä työ- ja toimintakyvyn tukemisen. Haasteeksi pitkäaikaistyöttömät kokivat ajantasaisen tiedon saannin eri palveluista. Osaan palveluista oli myös haastavaa päästä itsenäisesti ja siihen tarvittiin ammattilaisten tukea. Palveluiden toivottiin myös huomioivan paremmin pitkäaikaistyöttömien yksilöllisen toimintakyvyn ja elämäntilanteen.
Johtopäätöksenä voidaan painottaa palveluohjauksen merkitystä ja eri toimijoiden palveluista tiedottamisen tehostamista. Pitkäaikaistyöttömien oikea-aikaisesta palveluihin pääsystä ja palvelutarpeen tunnistamisesta tulee huolehtia. Myös asiakaslähtöisyyden toteutumisesta palveluissa tulee huolehtia.
The purpose of the thesis was to study the experiences of long-term unemployed people in Nivala about services that they have experienced as promoting their employment. The study also investigated what kinds of services the interviewees themselves feel would promote their employment. The aim of the study was to provide the YKN employment area with information about the service experiences and wishes of the long-term unemployed, so that the services in the area can be developed in a purposeful and effective direction.
The thesis is a qualitative study. The data was collected by interviewing long-term unemployed people from Nivala. The interviews were conducted as individual interviews during the summer of 2025. The data analysis was carried out using data-driven content analysis.
According to the results, the long-term unemployed found appropriate services, the opportunity to develop their own skills, and support for work and functional capacity as factors that promoted their own situation. The long-term unemployed found the availability of up-to-date information about different services as a challenge. It was also challenging to access some of the services independently and the support of professionals was needed. It was also hoped that the services would better take into account the individual functional capacity and life situation of the long-term unemployed.
In conclusion, the importance of service guidance and the efficiency of information provision about the services of various actors can be emphasized. Timely access to services for the long-term unemployed and identification of service needs must be ensured. Customer-orientation in services must also be ensured.
