Lasten ja heidän huoltajiensa kokemuksia koulun vaihdosta
Tylli, Sonja (2025)
Tylli, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429240
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata koulua vaihtaneiden lasten ja heidän huoltajiensa kokemuksia koulun vaihdosta lasten hyvinvointiin. Työn viitekehyksenä on koululaisen hyvinvointi. Hyvinvointi koostuu useasta eri tekijästä. Hyvinvoinnin osien pohjalta koottiin puolistrukturoitu haastattelu syksyllä 2024 koulua vaihtaneilla oppilaille. Heidän huoltajille toteutettiin samanaikaisesti lomakekysely, kuinka he ovat kokeneet koulun vaihdoksen vaikuttaneen lapseen. Haastattelut toteutettiin keväällä 2025 ja siitä saadut vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Haastattelut tehtiin kahdessa osassa. Ensin haastateltiin 2.–3.-luokkalaisia ja sen jälkeen 4.–6.-luokkalaisia. Pienempien vastaukset olivat huomattavasti yhteneväisempiä, kun taas isommilla tuli enemmän eroavaisuuksia. Pienemmät koululaiset arvostivat kyläkoulun tiivistä yhteisöä ja isommille tärkeää oli laajentunut kaveripiiri ja uuden koulun tarjoamat laajemmat puitteet. Huoltajien vastauksissa korostui koulumatkan pidentymisestä seuranneet asiat, kuten lisääntynyt väsymys.
Koulumatkan pidentyessä koulumatka kuljettiin linja-autolla kävelemisen sijaan. Näin ollen koulumatkasta saatu hyötyliikunta väheni. Myös liikuntaan käytettävä aika koulun jälkeen lyheni koulumatkaan kuluneen ajan lisääntyessä. Koululaiset olivat väsyneempiä koulun jälkeen, kuin aiemmin, kun koulu oli lähempänä kotia.
Asiasanat: kyläkoulu, lasten hyvinvointi, koululainen
Haastattelut tehtiin kahdessa osassa. Ensin haastateltiin 2.–3.-luokkalaisia ja sen jälkeen 4.–6.-luokkalaisia. Pienempien vastaukset olivat huomattavasti yhteneväisempiä, kun taas isommilla tuli enemmän eroavaisuuksia. Pienemmät koululaiset arvostivat kyläkoulun tiivistä yhteisöä ja isommille tärkeää oli laajentunut kaveripiiri ja uuden koulun tarjoamat laajemmat puitteet. Huoltajien vastauksissa korostui koulumatkan pidentymisestä seuranneet asiat, kuten lisääntynyt väsymys.
Koulumatkan pidentyessä koulumatka kuljettiin linja-autolla kävelemisen sijaan. Näin ollen koulumatkasta saatu hyötyliikunta väheni. Myös liikuntaan käytettävä aika koulun jälkeen lyheni koulumatkaan kuluneen ajan lisääntyessä. Koululaiset olivat väsyneempiä koulun jälkeen, kuin aiemmin, kun koulu oli lähempänä kotia.
Asiasanat: kyläkoulu, lasten hyvinvointi, koululainen
