Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Brändiaktivoinnit ja brändikiertueet tapahtuma-alalla : Nykytila ja kehitysnäkymät tapahtuma-alan toimijalle

Ahtola, Jade (2025)

 
Avaa tiedosto
Ahtola_Jade.pdf (1.553Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Ahtola, Jade
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429287
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää brändiaktivointien nykytilaa tapahtuma-alalla ja tarkastella erityisesti brändikiertueiden mahdollisuuksia ja haasteita toimeksiantajan näkökulmasta. Työssä muodostettiin kilpailija-analyysi ja markkinatutkimus, joiden pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Kilpailija-analyysissä kartoitettiin alan toimijoita sekä heidän kokemuksiaan brändiaktivoinneista ja -kiertueista. Markkinatutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden kokemuksia tapahtumista, brändiaktivoinneista ja tapahtuma-alan toimijoista, jotta voitiin tunnistaa heille merkityksellisiä asiakasarvoja. Teemoja tarkasteltiin laajasti, joka sisälsi niin trendien, tulevaisuuden kuin myös erilaisien toteutuksien tarkastelua.


Työn teoreettinen viitekehys muodostettiin tapahtumamarkkinoinnin, brändimarkkinoinnin ja brändikiertueiden teemoista. Brändikiertue osoittautui osalle toimijoista suhteellisen uudeksi käsitteeksi, ja suomalaisessa kontekstissa siitä oli saatavilla vain vähän tutkimustietoa. Useat toimijat olivat kuitenkin toteuttaneet kiertueita, vaikka niitä ei aina mielletty brändikiertueiksi. Tämä havainto korosti aiheen ajankohtaisuutta ja tärkeyttä erityisesti kilpailuedun näkökulmasta.


Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa menetelminä hyödynnettiin benchmarkingia, kyselyä ja haastattelua. Näiden avulla muodostettiin kokonaiskuva markkinatilanteesta ja tuotettiin johtopäätöksiä sekä kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Työn tuloksena syntyi raportti, joka koosti SWOT-analyysin, keskeiset löydökset ja kehittämisehdotukset brändiaktivoinneista ja -kiertueista.


Tulokset osoittivat, että brändiaktivointien merkitys on kasvanut viime vuosina, kun kilpailu näkyvyydestä ja viestinnän vaikuttavuudesta on lisääntynyt. Yritykset kokivat brändiaktivoinnit keinona erottautua kilpailijoista ja vahvistaa asiakassuhteita kasvokkaisten kohtaamisten kautta. Myös brändikiertueiden nähdään kasvavan tulevaisuudessa, sillä ne tarjoavat kokemuksellisia ja helposti monistettavia konsepteja, joiden avulla voidaan tavoittaa yleisöjä myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste