Biokaasua raskaalle liikenteelle : Tankkausaseman kannattavuuden esiselvitys Huittisissa
Kostina, Daria; Nordlund, Kati; Salo, Marjo (2025)
Kostina, Daria
Nordlund, Kati
Salo, Marjo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251124111018
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251124111018
Tiivistelmä
Tässä selvityksessä keskityttiin tarkastelemaan biokaasuntankkausaseman kannattavuutta Huittisten kaupunkiin, lähelle valtatie 2 ja valtatie 12 risteysaluetta. Biokaasun tankkausverkoston nykytilanne selvitettiin. Tankkausverkosto on painottunut Suomen eteläosiin, paljolti pääkaupunkiseudulle ja sen ympäristöön. Kauemmas pohjoiseen ja itään mentäessä tankkausverkko harvenee. Pohjoisin kaasun tankkauspaikka oli selvityksen kirjoitushetkellä Rovaniemellä. Huittista lähimmät tankkausasemat löytyvät nesteytetyn biokaasun osalta Raumalta, Tampereelta ja Turusta ja paineistetun osalta Rauman sijaan Porista. Mikäli Huittisissa olisi tankkausasema, puolittuisi välimatka tankkausasemien välillä tarkastellulla alueella.
Biokaasu liikennepolttoaineena on puhtaampaa kuin diesel, joka on raskaan tieliikenteen eniten käyttämä polttoaine. Biokaasu on myös ollut dieseliä halvempaa. Siirtyminen dieselautosta kaasuautoon on siten kannattavaa taloudellisuuden ja kestävyyden näkökulmasta. Vaihtoehtoisena liikenteen käyttövoimana biokaasu kilpailee pääasiassa sähkön kanssa. Sähkön latausverkko on laajentunut viime vuosina ja kattaa suuren osan Suomea. Sähkörekat ovat investointihinnaltaan kalliimpia ja niiden toimintasäde ei ole kaikille reiteille riittävä. Suuritehoisia latauspaikkoja ei ole vielä riittävästi ja latausajat matalatehoisemmilla asemilla ovat liian pitkiä. Biokaasuautot ovat hinnaltaan kilpailukykyisiä dieselautojen kanssa. Saatavilla on nesteytettyä biokaasua tankkaavia ja paineistettua kaasua tankkaavia autoja. Nestemäinen kaasu tarjoaa autolle pidemmän toimintasäteen samalla tankkivolyymilla kuin paineistettu kaasu.
Biokaasu liikennepolttoaineena on puhtaampaa kuin diesel, joka on raskaan tieliikenteen eniten käyttämä polttoaine. Biokaasu on myös ollut dieseliä halvempaa. Siirtyminen dieselautosta kaasuautoon on siten kannattavaa taloudellisuuden ja kestävyyden näkökulmasta. Vaihtoehtoisena liikenteen käyttövoimana biokaasu kilpailee pääasiassa sähkön kanssa. Sähkön latausverkko on laajentunut viime vuosina ja kattaa suuren osan Suomea. Sähkörekat ovat investointihinnaltaan kalliimpia ja niiden toimintasäde ei ole kaikille reiteille riittävä. Suuritehoisia latauspaikkoja ei ole vielä riittävästi ja latausajat matalatehoisemmilla asemilla ovat liian pitkiä. Biokaasuautot ovat hinnaltaan kilpailukykyisiä dieselautojen kanssa. Saatavilla on nesteytettyä biokaasua tankkaavia ja paineistettua kaasua tankkaavia autoja. Nestemäinen kaasu tarjoaa autolle pidemmän toimintasäteen samalla tankkivolyymilla kuin paineistettu kaasu.
