Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Skärmars påverkan på social interaktion och utveckling hos barn

Pettersson, Jessica (2025)

 
Avaa tiedosto
Pettersson_Jessica (562.1Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Pettersson, Jessica
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429517
Tiivistelmä
Media ja ruutuaika ovat nykyään olennainen osa lasten ja nuorten arkea tavalla, joka eroaa selvästi 20 vuoden takaisesta tilanteesta. Teknologian kehitys on lisännyt yhteydenpitoa, nopeuttanut tiedon saatavuutta ja tuonut mukanaan uusia viestintätapoja. Samalla tämä herättää kysymyksiä siitä, miten ruutuaika vaikuttaa lasten sosiaaliseen ja emotionaaliseen kehitykseen. Ruutuajan yleistyessä on herännyt kiinnostus ymmärtää, mitä seurauksia tällä voi olla lasten sosiaalisille vuorovaikutuksille ja tunne-elämän taidoille.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ruutuajan vaikutusta sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja kehitykseen keskittyen erityisesti 0–12-vuotiaisiin lapsiin. Aikaisemman tutkimuksen perusteella pääkysymys oli, miten ruutuajan käyttö voi vaikuttaa lasten sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja tunne-elämän taitoihin.

Menetelmänä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen perustana olivat seuraavat hakuehdot: social development, social interaction, emotional skills, screen time ja social media. Relevanttien tutkimusten tunnistamiseen käytettiin Finna-tietokantaa.

Tulokset osoittavat, että runsas tai liiallinen ruutuaika voi vaikuttaa kielteisesti lasten empatiaan ja sosiaaliseen kykyyn. Samalla käy ilmi, että vanhempien aktiivinen osallistuminen ja mukanaolo voivat lieventää näitä vaikutuksia ja edistää tasapainoisempaa kehitystä. Kun ruutuaika käytetään lapsen iän ja kehitystason mukaisesti, se voi olla hyödyllistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste