Skärmars påverkan på social interaktion och utveckling hos barn
Pettersson, Jessica (2025)
Pettersson, Jessica
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429517
Tiivistelmä
Media ja ruutuaika ovat nykyään olennainen osa lasten ja nuorten arkea tavalla, joka eroaa selvästi 20 vuoden takaisesta tilanteesta. Teknologian kehitys on lisännyt yhteydenpitoa, nopeuttanut tiedon saatavuutta ja tuonut mukanaan uusia viestintätapoja. Samalla tämä herättää kysymyksiä siitä, miten ruutuaika vaikuttaa lasten sosiaaliseen ja emotionaaliseen kehitykseen. Ruutuajan yleistyessä on herännyt kiinnostus ymmärtää, mitä seurauksia tällä voi olla lasten sosiaalisille vuorovaikutuksille ja tunne-elämän taidoille.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ruutuajan vaikutusta sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja kehitykseen keskittyen erityisesti 0–12-vuotiaisiin lapsiin. Aikaisemman tutkimuksen perusteella pääkysymys oli, miten ruutuajan käyttö voi vaikuttaa lasten sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja tunne-elämän taitoihin.
Menetelmänä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen perustana olivat seuraavat hakuehdot: social development, social interaction, emotional skills, screen time ja social media. Relevanttien tutkimusten tunnistamiseen käytettiin Finna-tietokantaa.
Tulokset osoittavat, että runsas tai liiallinen ruutuaika voi vaikuttaa kielteisesti lasten empatiaan ja sosiaaliseen kykyyn. Samalla käy ilmi, että vanhempien aktiivinen osallistuminen ja mukanaolo voivat lieventää näitä vaikutuksia ja edistää tasapainoisempaa kehitystä. Kun ruutuaika käytetään lapsen iän ja kehitystason mukaisesti, se voi olla hyödyllistä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ruutuajan vaikutusta sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja kehitykseen keskittyen erityisesti 0–12-vuotiaisiin lapsiin. Aikaisemman tutkimuksen perusteella pääkysymys oli, miten ruutuajan käyttö voi vaikuttaa lasten sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja tunne-elämän taitoihin.
Menetelmänä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen perustana olivat seuraavat hakuehdot: social development, social interaction, emotional skills, screen time ja social media. Relevanttien tutkimusten tunnistamiseen käytettiin Finna-tietokantaa.
Tulokset osoittavat, että runsas tai liiallinen ruutuaika voi vaikuttaa kielteisesti lasten empatiaan ja sosiaaliseen kykyyn. Samalla käy ilmi, että vanhempien aktiivinen osallistuminen ja mukanaolo voivat lieventää näitä vaikutuksia ja edistää tasapainoisempaa kehitystä. Kun ruutuaika käytetään lapsen iän ja kehitystason mukaisesti, se voi olla hyödyllistä.