Digitaitoja kaikenikäisille : hyvinvoinnin tukeminen digiosallisuutta vahvistamalla
Tikkanen, Anna (2025)
Tikkanen, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529648
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Suomen Raamattuopiston Digitaidot kaikenikäisille - kursseille osallistuvien kokemuksia omasta digiosallisuudestaan ennen kursseja sekä kurssin merkitystä digiosallisuuden vahvistajana kolmitasoisen digikuiluteorian pohjalta. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena käyttäen strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Menetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällön analyysiä ja kyselylomakkeiden kysymykset oli muotoiltu mittaamaan osallistujien digiosallisuuden kokemusta digiosallisuusteorian mukaisten digikuilujen pohjalta.
Kyselyn alkukartoitus osoitti, että digiosallisuuden esteitä löytyi tutkimusryhmässä kaikilla kolmella digiosallisuuden tasolla. Merkittävimmäksi digikuiluksi nousi digiosaamisen taidot. Kurssien päätteeksi kerätyt kyselyt osoittivat, että digikursseilla oli merkittävä positiivinen vaikutus osallistujien digiosallisuuteen. Kurssit vaikuttivat digitaitojen oppimisen lisäksi myös asenteisiin digitaalisuutta kohtaan ja näin ollen lisäsivät aidosti osallistujien digiosallisuutta ja sitä kautta kokonaisvaltaista hyvinvointia. Myös kansanopiston osallisuutta tukevan ilmapiirin ja ympäristön koettiin vaikuttavan positiivisesti osallistujien oppimiseen ja osallisuuden kokemukseen.
Digitaalisuus on tullut jäädäkseen eikä osallisuuden ja hyvinvoinnin tukemisesta yhteiskunnassa voida enää puhua ilman digiosallisuutta. Opinnäytetyössä pohditaan myös sitä, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia digitaalisuus on tuonut sosiaalialan ja diakoniatyön kentälle ja millaisia asioita sen osalta sosiaalialan työssä olisi huomioitava nyt ja mahdollisesti tulevaisuudessa.
Kyselyn alkukartoitus osoitti, että digiosallisuuden esteitä löytyi tutkimusryhmässä kaikilla kolmella digiosallisuuden tasolla. Merkittävimmäksi digikuiluksi nousi digiosaamisen taidot. Kurssien päätteeksi kerätyt kyselyt osoittivat, että digikursseilla oli merkittävä positiivinen vaikutus osallistujien digiosallisuuteen. Kurssit vaikuttivat digitaitojen oppimisen lisäksi myös asenteisiin digitaalisuutta kohtaan ja näin ollen lisäsivät aidosti osallistujien digiosallisuutta ja sitä kautta kokonaisvaltaista hyvinvointia. Myös kansanopiston osallisuutta tukevan ilmapiirin ja ympäristön koettiin vaikuttavan positiivisesti osallistujien oppimiseen ja osallisuuden kokemukseen.
Digitaalisuus on tullut jäädäkseen eikä osallisuuden ja hyvinvoinnin tukemisesta yhteiskunnassa voida enää puhua ilman digiosallisuutta. Opinnäytetyössä pohditaan myös sitä, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia digitaalisuus on tuonut sosiaalialan ja diakoniatyön kentälle ja millaisia asioita sen osalta sosiaalialan työssä olisi huomioitava nyt ja mahdollisesti tulevaisuudessa.
