Elastinenkin tykkää tanhuta : Kansanmusiikista ja -tanssista syntyvän mielikuvan muuttaminen markkinoinnin avulla
Turpeinen, Mirka (2015)
Turpeinen, Mirka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305623
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää millaisia mielikuvia kansanmusiikista ja -tanssista tällä hetkellä on, erityisesti 13-35-vuotiaiden keskuudessa, sekä myös kentän julkisuuskuvan positiivisia puolia ja kehityskohteita. Näin saadaan selville niitä kohtia, joihin kansanmusiikki- ja kansantanssialan järjestöjen kannattaa kiinnittää markkinoinnissa erityisesti huomiota, sillä markkinointi on se keino, jolla muutoksia voidaan tehdä tai nykyisiä mielikuvia vahvistaa.
Opinnäytetyötä varten on tehty kaksi valtakunnallista verkkokyselyä, toinen mainitun ikäisille harrastajille ja toinen ei-harrastajille. Tämän lisäksi haastattelin yhdeksää nuorta, joista neljä oli harrastajia ja viisi ei-harrastajia. Kansanmusiikin ja -tanssin markkinoinnin tämän hetkistä tilaa valottivat sähköpostihaastattelun kautta kaksi kentän tapahtumajärjestäjää. Aineistoa on tämän jälkeen ristiintaulukoitu ja aineistosta on haettu yhtymäkohtia teoriaan.
Aineiston, teorian ja oman näkemykseni pohjalta syntyi markkinoinnin ideakirja kansanmusiikin ja -tanssin toimijoille. Ideakirja tarjoaa uusia ajatuksia ja pohdittavaa markkinoinnin suhteen, mutta herättelee myös ajattelemaan miten oma organisaatio tällä hetkellä toimii markkinoinnin suhteen ja miten siinä voisi kehittyä edelleen. Ideakirjassa myös kerrotaan aineistosta esiin nousseita kohtia, joihin kannattaa kiinnittää markkinoinnissa erityistä huomiota. Näiden lisäksi tarjotaan joitakin konkreettisempia neuvoja siitä, miten voidaan esimerkiksi toimia vähäisten resurssien kanssa tehokkaasti.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kansanmusiikin ja Kansantanssin Edistämiskeskus. Tilaajan pyynnöstä työn sisältö on laadittu siten, että kehittämisehdotukset hyödyttäisivät ensisijaisesti sen jäsenjärjestöjä, eikä niinkään itse kattojärjestöä.
Opinnäytetyötä varten on tehty kaksi valtakunnallista verkkokyselyä, toinen mainitun ikäisille harrastajille ja toinen ei-harrastajille. Tämän lisäksi haastattelin yhdeksää nuorta, joista neljä oli harrastajia ja viisi ei-harrastajia. Kansanmusiikin ja -tanssin markkinoinnin tämän hetkistä tilaa valottivat sähköpostihaastattelun kautta kaksi kentän tapahtumajärjestäjää. Aineistoa on tämän jälkeen ristiintaulukoitu ja aineistosta on haettu yhtymäkohtia teoriaan.
Aineiston, teorian ja oman näkemykseni pohjalta syntyi markkinoinnin ideakirja kansanmusiikin ja -tanssin toimijoille. Ideakirja tarjoaa uusia ajatuksia ja pohdittavaa markkinoinnin suhteen, mutta herättelee myös ajattelemaan miten oma organisaatio tällä hetkellä toimii markkinoinnin suhteen ja miten siinä voisi kehittyä edelleen. Ideakirjassa myös kerrotaan aineistosta esiin nousseita kohtia, joihin kannattaa kiinnittää markkinoinnissa erityistä huomiota. Näiden lisäksi tarjotaan joitakin konkreettisempia neuvoja siitä, miten voidaan esimerkiksi toimia vähäisten resurssien kanssa tehokkaasti.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kansanmusiikin ja Kansantanssin Edistämiskeskus. Tilaajan pyynnöstä työn sisältö on laadittu siten, että kehittämisehdotukset hyödyttäisivät ensisijaisesti sen jäsenjärjestöjä, eikä niinkään itse kattojärjestöä.