dc.contributor.author | Turpeinen, Mirka | - |
dc.date.accessioned | 2015-05-05T10:37:10Z | |
dc.date.available | 2015-05-05T10:37:10Z | |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201504305623 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/90357 | |
dc.description.abstract | Tämä opinnäytetyö selvittää millaisia mielikuvia kansanmusiikista ja -tanssista tällä hetkellä on, erityisesti 13-35-vuotiaiden keskuudessa, sekä myös kentän julkisuuskuvan positiivisia puolia ja kehityskohteita. Näin saadaan selville niitä kohtia, joihin kansanmusiikki- ja kansantanssialan järjestöjen kannattaa kiinnittää markkinoinnissa erityisesti huomiota, sillä markkinointi on se keino, jolla muutoksia voidaan tehdä tai nykyisiä mielikuvia vahvistaa.
Opinnäytetyötä varten on tehty kaksi valtakunnallista verkkokyselyä, toinen mainitun ikäisille harrastajille ja toinen ei-harrastajille. Tämän lisäksi haastattelin yhdeksää nuorta, joista neljä oli harrastajia ja viisi ei-harrastajia. Kansanmusiikin ja -tanssin markkinoinnin tämän hetkistä tilaa valottivat sähköpostihaastattelun kautta kaksi kentän tapahtumajärjestäjää. Aineistoa on tämän jälkeen ristiintaulukoitu ja aineistosta on haettu yhtymäkohtia teoriaan.
Aineiston, teorian ja oman näkemykseni pohjalta syntyi markkinoinnin ideakirja kansanmusiikin ja -tanssin toimijoille. Ideakirja tarjoaa uusia ajatuksia ja pohdittavaa markkinoinnin suhteen, mutta herättelee myös ajattelemaan miten oma organisaatio tällä hetkellä toimii markkinoinnin suhteen ja miten siinä voisi kehittyä edelleen. Ideakirjassa myös kerrotaan aineistosta esiin nousseita kohtia, joihin kannattaa kiinnittää markkinoinnissa erityistä huomiota. Näiden lisäksi tarjotaan joitakin konkreettisempia neuvoja siitä, miten voidaan esimerkiksi toimia vähäisten resurssien kanssa tehokkaasti.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kansanmusiikin ja Kansantanssin Edistämiskeskus. Tilaajan pyynnöstä työn sisältö on laadittu siten, että kehittämisehdotukset hyödyttäisivät ensisijaisesti sen jäsenjärjestöjä, eikä niinkään itse kattojärjestöä. | fi |
dc.description.abstract | This thesis examines what kind of perceptions do the people between the ages of 13-35 have about Finnish folk music and folk dance in Finland. In addition, the thesis analyses what kind of positive and negative issues there are conserning the public image of Finnish folk music and folk dance. As a result we get to know the specific things that should be taken into notice when planning and executing marketing strategies, since marketing is used as the way to either change or strengthen the organisation's current public image.
I have conducted two national surveys for the thesis, one for folk music and folk dance devotees and one for non-devotees. Adding to this, I have interviewed four young devotees and five non-devotees and also conducted email interviews with two persons that organise folk music and folk dance festivals to find out what kind of marketing practices they have. I have analysed the information by cross-tabling and comparing it to marketing theories.
Based on the gathered information, analysis, theory and my knowledge, I have written an idea book of marketing to help folk music and folk dance organisations. This idea book offers different perspectives for planning and executing marketing, but it also helps organisations to find out how things are done in their own organisation at the moment and how to make their marketing even better. Furthermore, the idea book presents some things that I came across in the analysis which I consider to be important when planning and executing marketing. With all the ideas and perspectives, the book offers also some more detailed advice for organisations, for example on how to work with limited resources.
The subscriber of the thesis is the Central committee of Folk Music and Dance. As requested, the thesis concentrates more in offering tools to the member organisations than to the Central committee. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Humanistinen ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Elastinenkin tykkää tanhuta : Kansanmusiikista ja -tanssista syntyvän mielikuvan muuttaminen markkinoinnin avulla | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2063 | - |
dc.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.ysa | kulttuurituotanto | |
dc.subject.ysa | kulttuurituottajat | |
dc.subject.ysa | kansanmusiikki | |
dc.subject.ysa | kansantanssi | |
dc.subject.ysa | markkinointi | |
dc.subject.ysa | järjestötoiminta | |
dc.subject.ysa | mielikuvat | |
dc.contributor.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | kansanmusiikki | - |
dc.subject.keyword | kansantanssi | - |
dc.subject.keyword | markkinointi | - |
dc.subject.keyword | järjestötoiminta | - |
dc.subject.keyword | mielikuvat | - |
dc.subject.specialization | Kulttuurituottaja | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kulttuurituotanto|sv=Kulturproduktion|en=Cultural Management| | - |
dc.subject.discipline | Kulttuurituotannon koulutusohjelma | - |