Laupias Pursimies : Nuorten pursileiritoiminta diakoniakasvatuksen välineenä
Luopakka, Suvi; Tefke, Klaus (2015)
Lataukset:
Luopakka, Suvi
Tefke, Klaus
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275162
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Luopakka, Suvi; Tefke, Klaus. Laupias Pursimies. Nuorten pursileiritoiminta diakonia-kasvatuksen välineenä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, kevät 2015, 62s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakoniseen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi(AMK).
Diakonisen asennoitumisen juurtuminen on oleellinen osa kristittynä kasvamista ja olemista. Tutkimuksen kohteena olevan nuorten pursileirin hartaudet ja opetustuokiot oli rakennettu diakoniakasvatuksen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoitus oli avata pursileiritoiminnan merkitystä kristillisen ja erityisesti diakoniakasvatuksen välineenä. Tutki-muksen pohjalta voidaan kehittää edelleen Kontiolahden seurakunnan nuorisotyön leiritoimintaa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin seurakunnan nuortenleiritoimintaa, diakoniakasvatusta, purjehdusta toiminnallisena välineenä ja purjehduksen kristillistä symboliikka. Tutkimusaineistona toimivat kyselytutkimuksilla ja haastatteluilla kerätyt tiedot. Kyselyistä ensimmäinen toteutettiin heinäkuussa leirin alussa ja toinen lähettiin leiriläisille kotiin heti leirin jälkeen. Haastattelut toteutettiin leirikeskuksessa lokakuussa. Lisäksi käytettiin osallistuvan havainnoinnin metodia. Aineistojen analyysissä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Leirin eri osiot: toiminallisuus, raamattuopetus ja hartauselämä palvelivat toisiaan.
Heti leirin jälkeen nuoret muistivat leirillä käsitellyt raamatunkohdat paremmin kuin leirin alussa. Myös raamatunkohtien ja rukouselämän yhteys pursileiriin ja elämään nähtiin selvemmin. Leirin jälkeen nuoret nostivat vastauksissaan esiin selkeästi enemmän altruistisiin arvoihin liittyviä näkökulmia. Tiedollisen opetuksen unohtuminen näkyi haastatteluvastauksissa, kun leiristä oli kulunut aikaa enemmän. Paremmin muistettiin iltahartaudet ja niiden tunnelma ja rauha. Toisaalta haastatteluvaiheessakin yhteistyö, toisen auttaminen ja palvelu olivat rivien välistä luettavissa.
avainsanat: diakonia, diakoniakasvatus, altruismi, raamattuopetus, rukouselämä, leiri, toiminnallinen menetelmä, symboliikka, purjehdus
Luopakka, Suvi; Tefke, Klaus. Laupias Pursimies. Nuorten pursileiritoiminta diakonia-kasvatuksen välineenä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, kevät 2015, 62s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakoniseen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi(AMK).
Diakonisen asennoitumisen juurtuminen on oleellinen osa kristittynä kasvamista ja olemista. Tutkimuksen kohteena olevan nuorten pursileirin hartaudet ja opetustuokiot oli rakennettu diakoniakasvatuksen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoitus oli avata pursileiritoiminnan merkitystä kristillisen ja erityisesti diakoniakasvatuksen välineenä. Tutki-muksen pohjalta voidaan kehittää edelleen Kontiolahden seurakunnan nuorisotyön leiritoimintaa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin seurakunnan nuortenleiritoimintaa, diakoniakasvatusta, purjehdusta toiminnallisena välineenä ja purjehduksen kristillistä symboliikka. Tutkimusaineistona toimivat kyselytutkimuksilla ja haastatteluilla kerätyt tiedot. Kyselyistä ensimmäinen toteutettiin heinäkuussa leirin alussa ja toinen lähettiin leiriläisille kotiin heti leirin jälkeen. Haastattelut toteutettiin leirikeskuksessa lokakuussa. Lisäksi käytettiin osallistuvan havainnoinnin metodia. Aineistojen analyysissä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Leirin eri osiot: toiminallisuus, raamattuopetus ja hartauselämä palvelivat toisiaan.
Heti leirin jälkeen nuoret muistivat leirillä käsitellyt raamatunkohdat paremmin kuin leirin alussa. Myös raamatunkohtien ja rukouselämän yhteys pursileiriin ja elämään nähtiin selvemmin. Leirin jälkeen nuoret nostivat vastauksissaan esiin selkeästi enemmän altruistisiin arvoihin liittyviä näkökulmia. Tiedollisen opetuksen unohtuminen näkyi haastatteluvastauksissa, kun leiristä oli kulunut aikaa enemmän. Paremmin muistettiin iltahartaudet ja niiden tunnelma ja rauha. Toisaalta haastatteluvaiheessakin yhteistyö, toisen auttaminen ja palvelu olivat rivien välistä luettavissa.
avainsanat: diakonia, diakoniakasvatus, altruismi, raamattuopetus, rukouselämä, leiri, toiminnallinen menetelmä, symboliikka, purjehdus