Ikäihmisten kansalaisraati – keino palvelujen kehittämiseen asiakaslähtöisemmiksi
Kankaanranta, Päivi; Teeri, Sari (2015)
Kankaanranta, Päivi
Teeri, Sari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-633-170-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-633-170-9
Tiivistelmä
Suomalainen yhteiskunta ikääntyy ja koko väestörakenne muuttuu.
Vanhusväestö ei ole yhtenäinen ryhmä, vaan yksilöllisyys lisääntyy vanhetessa. Tarvitaan uudenlaisia palveluita, jotka ovat yksilöllisesti räätälöityjä ja mahdollistavat iäkkään omaa aktiivista toimijuutta.
Kansalaisten osallistumisen avulla voidaan kehittää julkisen sektorin palvelujärjestelmää sekä palvelujen laatua vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Hyviä käytäntöjä osallisuuden lisäämiseksi on olemassa.
Tässä julkaisussa kuvataan Porin yhteistoiminta-alueella järjestetyn ensimmäisen ikäihmisten kansalaisraadin kokemuksia. Kansalaisraadissa mukana olleet kuvaavat kokemuksiaan raadista kukin omasta näkökulmastaan.
Vanhusväestö ei ole yhtenäinen ryhmä, vaan yksilöllisyys lisääntyy vanhetessa. Tarvitaan uudenlaisia palveluita, jotka ovat yksilöllisesti räätälöityjä ja mahdollistavat iäkkään omaa aktiivista toimijuutta.
Kansalaisten osallistumisen avulla voidaan kehittää julkisen sektorin palvelujärjestelmää sekä palvelujen laatua vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Hyviä käytäntöjä osallisuuden lisäämiseksi on olemassa.
Tässä julkaisussa kuvataan Porin yhteistoiminta-alueella järjestetyn ensimmäisen ikäihmisten kansalaisraadin kokemuksia. Kansalaisraadissa mukana olleet kuvaavat kokemuksiaan raadista kukin omasta näkökulmastaan.