LEIKIN, LIIKUN, OPIN! : Tukea lasten sosiaalisten taitojen kehitykseen ja vieraan kielen oppimiseen
Onnila, Ilona (2015)
Onnila, Ilona
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111517
Tiivistelmä
Onnila, Ilona. Leikin, liikun, opin!- Tukea lasten sosiaalisten taitojen kehitykseen ja vieraan kielen oppimiseen. Diak Etelä, syksy 2015, 65 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyössäni loin sekä arvioin konkreettisen ja monipuolisen välineen käyttöä, jolla varhaiskasvatuksen työntekijät voivat tukea lasten sosiaalisten taitojen kehitystä sekä vieraan kielen oppimista. Tavoitteena oli myös mielekkään liikunnan lisääminen varhaiskasvatuksessa. Lopputuloksena syntyi 40 liikuntaleikkikorttia, joiden toista puolta voi hyödyntää pedagogisessa opetuksessa ja toista puolta liikunnan lisäämisessä sekä sosiaalisten taitojen ja vieraan kielen kehittämisessä. Opinnäytetyö on raportti korttien luomisprosessista.
Korttien luomisprosessin idean kehittely alkoi 2013 loppu syksyllä ja keväällä 2014 alkoi toteutus. Prosessi on toteutettu kolmessa syklissä. Jokainen sykli muodostui suunnittelusta, toiminnasta, havainnoinnista ja reflektoinnista. Suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynsin teoreettisia lähtökohtia, jotka koostuvat liikuntakasvatuksesta, leikistä, päivähoidosta, vieraskielisyydestä ja kolme-viisivuotiaiden lasten seuraavista kehityksen osa-alueista: lapsen motoristen ja sosiaalisten taitojen kehitys sekä puheen kehitys. Havainnoinnissa ja reflektoinnissa hyödynsin itseni lisäksi alan ammattilaisia, jotka ovat työskennelleet päiväkodissa jo useamman vuoden. Heidän palautteensa vaikutti merkittävästi korttien kehitykseen. Palautetta keräsin sähköpostitse ja haastatellen kasvotusten.
Palaute oli enimmäkseen positiivista. Leikit koettiin mielekkäiksi ja toimiviksi etenkin kielen opetuksessa. Korttien ulkonäöt koettiin käytännölliseksi ja niiden kehittämiseen sain eniten ehdotuksia. Kortit todettiin toimiviksi kokonaisen liikuntatunnin suunnittelussa sekä yksittäisissä vapaissa hetkissä, kuten aamupiirin jatkona.
Asiasanat: liikuntakasvatus, leikki, päivähoito, vieraskielisyys, kehityksen osa-alueet: lapsen motoristen ja sosiaalisten taitojen kehitys sekä puheen kehitys
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyössäni loin sekä arvioin konkreettisen ja monipuolisen välineen käyttöä, jolla varhaiskasvatuksen työntekijät voivat tukea lasten sosiaalisten taitojen kehitystä sekä vieraan kielen oppimista. Tavoitteena oli myös mielekkään liikunnan lisääminen varhaiskasvatuksessa. Lopputuloksena syntyi 40 liikuntaleikkikorttia, joiden toista puolta voi hyödyntää pedagogisessa opetuksessa ja toista puolta liikunnan lisäämisessä sekä sosiaalisten taitojen ja vieraan kielen kehittämisessä. Opinnäytetyö on raportti korttien luomisprosessista.
Korttien luomisprosessin idean kehittely alkoi 2013 loppu syksyllä ja keväällä 2014 alkoi toteutus. Prosessi on toteutettu kolmessa syklissä. Jokainen sykli muodostui suunnittelusta, toiminnasta, havainnoinnista ja reflektoinnista. Suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynsin teoreettisia lähtökohtia, jotka koostuvat liikuntakasvatuksesta, leikistä, päivähoidosta, vieraskielisyydestä ja kolme-viisivuotiaiden lasten seuraavista kehityksen osa-alueista: lapsen motoristen ja sosiaalisten taitojen kehitys sekä puheen kehitys. Havainnoinnissa ja reflektoinnissa hyödynsin itseni lisäksi alan ammattilaisia, jotka ovat työskennelleet päiväkodissa jo useamman vuoden. Heidän palautteensa vaikutti merkittävästi korttien kehitykseen. Palautetta keräsin sähköpostitse ja haastatellen kasvotusten.
Palaute oli enimmäkseen positiivista. Leikit koettiin mielekkäiksi ja toimiviksi etenkin kielen opetuksessa. Korttien ulkonäöt koettiin käytännölliseksi ja niiden kehittämiseen sain eniten ehdotuksia. Kortit todettiin toimiviksi kokonaisen liikuntatunnin suunnittelussa sekä yksittäisissä vapaissa hetkissä, kuten aamupiirin jatkona.
Asiasanat: liikuntakasvatus, leikki, päivähoito, vieraskielisyys, kehityksen osa-alueet: lapsen motoristen ja sosiaalisten taitojen kehitys sekä puheen kehitys