Valokuvasta vahvaksi – Osallistavaa valokuvaamista Nepalissa ja Suomessa
Jokinen, Jasmin (2015)
Jokinen, Jasmin
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714397
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jokinen, Jasmin. Valokuvasta vahvaksi – Osallistavaa valokuvaamista Nepalissa ja Suomessa. Helsinki, syksy 2015, 79 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille miten valokuvaaminen soveltuu käytettäväksi lasten parissa työskenneltäessä, niin Suomessa kuin Nepalissa. Tarkoituksena oli esittää ideoita, miten hyödyntää valokuvaamista päiväkodeissa ja lastensuojelussa. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten valokuvaamiseen voidaan liittää osallisuuden näkökulmaa. Terapeuttisesta ja voimauttavasta valokuvaamisesta yhdistettiin tärkeimpiä asioita, joihin liitettiin näkökulmaa lasten osallisuudesta. Näiden menetelmien yhdistelmästä muodostui termi osallistava valokuvaaminen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, valokuvausproduktio, toteutettiin työharjoittelussa Nepalissa. Produktioon osallistui viisi St. Xavier’s Social Service Center -lastenkodissa asuvaa poikaa. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli vahvistaa lapsen itsetuntoa, osallisuutta ja nähdyksi tulemista hyödyntäen osallistavaa valokuvaamista. Produktioon sisältyi omakuvien piirtäminen ja voimakuvien ottaminen pojista, heidän haastatteleminen, kyselylomakkeet lastenkodin työntekijöille ja loppuhuipentumana valokuvanäyttely. Kymmeneen suomalaiseen päiväkotiin lähetettiin kyselylomake valokuvaamisen hyödyntämisestä heidän yksikössään ja neljästä saatiin vastaus. Lisäksi haastateltiin sosionomi-lastentarhanopettajaa valokuvan erilaisista käyttötavoista lasten kanssa ja esitettiin ideoita valokuvien hyödyntämisestä lasten kanssa työskenneltäessä.
Valokuvausproduktio onnistui hyvin, pojat pitivät sitä myönteisenä kokemuksena, ja pääsivät tuomaan itseään kuulluksi ja nähdyksi produktion avulla. Valokuvaaminen on ollut esillä mediassa viime vuosina ja digitalisoituvassa maailmassa on tärkeää, että lapset hallitsevat valokuvaamisen perusteet ja oppivat valokuvan käytön moninaisuudesta. Valokuvaaminen menetelmänä soveltuu hyvin käytettäväksi kaiken ikäisten lasten kanssa.
Asiasanat: osallistava valokuvaaminen, valokuvailmaisu, valokuvaus, voimaantuminen, osallisuus, taidelähtöiset menetelmät, lastensuojelu, varhaiskasvatus
Jokinen, Jasmin. Valokuvasta vahvaksi – Osallistavaa valokuvaamista Nepalissa ja Suomessa. Helsinki, syksy 2015, 79 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille miten valokuvaaminen soveltuu käytettäväksi lasten parissa työskenneltäessä, niin Suomessa kuin Nepalissa. Tarkoituksena oli esittää ideoita, miten hyödyntää valokuvaamista päiväkodeissa ja lastensuojelussa. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten valokuvaamiseen voidaan liittää osallisuuden näkökulmaa. Terapeuttisesta ja voimauttavasta valokuvaamisesta yhdistettiin tärkeimpiä asioita, joihin liitettiin näkökulmaa lasten osallisuudesta. Näiden menetelmien yhdistelmästä muodostui termi osallistava valokuvaaminen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, valokuvausproduktio, toteutettiin työharjoittelussa Nepalissa. Produktioon osallistui viisi St. Xavier’s Social Service Center -lastenkodissa asuvaa poikaa. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli vahvistaa lapsen itsetuntoa, osallisuutta ja nähdyksi tulemista hyödyntäen osallistavaa valokuvaamista. Produktioon sisältyi omakuvien piirtäminen ja voimakuvien ottaminen pojista, heidän haastatteleminen, kyselylomakkeet lastenkodin työntekijöille ja loppuhuipentumana valokuvanäyttely. Kymmeneen suomalaiseen päiväkotiin lähetettiin kyselylomake valokuvaamisen hyödyntämisestä heidän yksikössään ja neljästä saatiin vastaus. Lisäksi haastateltiin sosionomi-lastentarhanopettajaa valokuvan erilaisista käyttötavoista lasten kanssa ja esitettiin ideoita valokuvien hyödyntämisestä lasten kanssa työskenneltäessä.
Valokuvausproduktio onnistui hyvin, pojat pitivät sitä myönteisenä kokemuksena, ja pääsivät tuomaan itseään kuulluksi ja nähdyksi produktion avulla. Valokuvaaminen on ollut esillä mediassa viime vuosina ja digitalisoituvassa maailmassa on tärkeää, että lapset hallitsevat valokuvaamisen perusteet ja oppivat valokuvan käytön moninaisuudesta. Valokuvaaminen menetelmänä soveltuu hyvin käytettäväksi kaiken ikäisten lasten kanssa.
Asiasanat: osallistava valokuvaaminen, valokuvailmaisu, valokuvaus, voimaantuminen, osallisuus, taidelähtöiset menetelmät, lastensuojelu, varhaiskasvatus