Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sadutusta päiväkodissa : Lasten oma satukirja päiväkoti Kuperkeikassa

Hautamäki, Emma (2015)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
OPINNAYTETYOVIRALLINENVERSIO.pdf (436.2Kt)
Lataukset: 


Hautamäki, Emma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090314315
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hautamäki, Emma. Sadutusta päiväkodissa – lasten oma satukirja päiväkoti Kuperkeikassa. Diak, Pori,kevät 2015, 43s, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus
Opinnäytetyöni toteutettiin nakkilalaisessa päiväkoti Kuperkeikassa. Opinnäytetyöni oli produktio, jonka tarkoituksena oli toteuttaa päiväkodin lasten kanssa oma satukirja sadutus-menetelmää apuna käyttäen. Produktion tarkoituksena oli lisätä päiväkodin tietoisuutta sadutuksesta, tallentaa muistiin lasten kultuuria ja parantaa lasten osallisuutta.
Sadutus-menetelmä on suomalainen keksintö. Menetelmän kehittelijöinä voidaan pitää Monika Riihelää ja Liisa Karlssonia. Sadutuksessa lapsi saa kertoa sadun, jonka aikuinen kirjaa ylös muistiin juuri niin kuin lapsi on sen kertonut. Sadutus korostaa lasten osallisuutta ja lasten omaa kulttuuria.
Projektissa käytettiin menetelmänä yksilösadutusta, jonka avulla tallennettiin lasten kertomukset muistiin. Lapset kuvittivat omat satunsa. Sadut koottiin yhteen kirjaan. Lapset olivat mukana myös kirjan ulkonäön suunnittelussa. Projekti huipentui kirjan julkaisujuhlaan, jossa kirjan satuja luettiin ääneen ja niistä keskusteltiin.
Kirjan teossa mukana olivat päiväkodin kolme ryhmää: Vekarat, Muksut ja Viikarit. Iältään projektiin osallistuneet lapset olivat 3-5 –vuotiaita. Projekti toteutettiin syksyllä 2014, aikavälillä lokakuu-joulukuu.

Opinnäytetyöni tavoitteena oli lasten osallisuuden lisääminen ja lasten oman kulttuurin tallentaminen muistiin. Opinnäytetyössäni kerroin produktion valmistumisesta. Lisäksi perehdyin sadutuksen teoriaan, lasten osallisuuteen ja lasten omaan kulttuuriin.
Asiasanat: sadutus, projektityö, produktio, lasten oma kulttuuri, lasten osallisuus, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste