Epilepsia osana erityiskoulun oppilaiden arkea : Opas Marjatta-koulun arkeen
Jokela, Mari (2015)
Jokela, Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115582
Tiivistelmä
Jokela, Mari. Epilepsia osana erityiskoulun oppilaiden arkea. Opas Marjatta-koulun arkeen epilepsiasta ja epilepsian ensiavusta. 70 s. 2 liitettä. Helsinki, syksy 2015. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa työelämäyhteistyössä Marjatta-koulun kanssa selkolukuinen ja koulun henkilöstön tarpeet huomioiva opas epilepsian hoitoon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa tietoa, joka auttaa, rohkaisee ja vahvistaa Marjatta-koulun henkilöstön osaamista epilepsiasta yleisesti sekä kehittää epilepsiakohtauksen ensiaputilanteissa toimimista. Marjatta-koulu on steinerpedagoginen erityiskoulu, joka on tarkoitettu kaikille erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Koulussa on oppilaita esiluokkalaisista yläasteen kymmenes luokkalaisiin.
Toiminnallinen opinnäytetyöni rakentui kahdesta Marjatta-koululla pidetystä epilepsiakoulutuksesta sekä oppaasta, joka on suunniteltu koulun käyttöön. Koulutuksen tarkoituksena oli antaa perustietoutta epilepsiasta ja sairauden vaikutuksesta kehitysvammaisen lapsen ja nuoren arkeen. Koululle suunnatun oppaan tarkoituksena oli selkeyttää toimintatapoja epilepsian ensiaputilanteissa. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa hyvä koulutus ja tuottaa käytännönläheinen selkeä opas.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kehitysvammaisuutta yleisellä tasolla, kouluarjen näkökulmasta ja sen haasteista epilepsian hoitoon liittyen. Lisäksi käsiteltiin epilepsiaa yleisesti, siihen liittyvää hoitoa ja ensiapua kohtaustilanteessa. Teoreettiseen osuuteen käytettiin aineistoa kirjallisuudesta, internetistä, eri tietokannoista sekä Epilepsialiitolta. Toiminnallisen opinnäytetyön hankkeen kuvaus sisältää prosessin eri vaiheet, koulutusten suunnittelusta oppaan syntymiseen.
Asiasanat: epilepsia, ensiapu, erityiskoulut, oppaat
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa työelämäyhteistyössä Marjatta-koulun kanssa selkolukuinen ja koulun henkilöstön tarpeet huomioiva opas epilepsian hoitoon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa tietoa, joka auttaa, rohkaisee ja vahvistaa Marjatta-koulun henkilöstön osaamista epilepsiasta yleisesti sekä kehittää epilepsiakohtauksen ensiaputilanteissa toimimista. Marjatta-koulu on steinerpedagoginen erityiskoulu, joka on tarkoitettu kaikille erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Koulussa on oppilaita esiluokkalaisista yläasteen kymmenes luokkalaisiin.
Toiminnallinen opinnäytetyöni rakentui kahdesta Marjatta-koululla pidetystä epilepsiakoulutuksesta sekä oppaasta, joka on suunniteltu koulun käyttöön. Koulutuksen tarkoituksena oli antaa perustietoutta epilepsiasta ja sairauden vaikutuksesta kehitysvammaisen lapsen ja nuoren arkeen. Koululle suunnatun oppaan tarkoituksena oli selkeyttää toimintatapoja epilepsian ensiaputilanteissa. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa hyvä koulutus ja tuottaa käytännönläheinen selkeä opas.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kehitysvammaisuutta yleisellä tasolla, kouluarjen näkökulmasta ja sen haasteista epilepsian hoitoon liittyen. Lisäksi käsiteltiin epilepsiaa yleisesti, siihen liittyvää hoitoa ja ensiapua kohtaustilanteessa. Teoreettiseen osuuteen käytettiin aineistoa kirjallisuudesta, internetistä, eri tietokannoista sekä Epilepsialiitolta. Toiminnallisen opinnäytetyön hankkeen kuvaus sisältää prosessin eri vaiheet, koulutusten suunnittelusta oppaan syntymiseen.
Asiasanat: epilepsia, ensiapu, erityiskoulut, oppaat