ONKO TÄNÄÄN MEIDÄN JUMPPA? : lasten osallisuuden ja itseilmaisun vahvistaminen luovan liikunnan avulla
Trzópek, Ewa (2015)
Trzópek, Ewa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102315660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102315660
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Trzópek, Ewa. Onko tänään meidän jumppa? Lasten osallisuuden ja itseilmaisun vahvistaminen luovan liikunnan avulla. Helsinki, Syksy 2015, 43 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö koostuu tehdystä produktiosta ja kirjallisesta raportista. Produktiossa järjestettiin yksityisen helsinkiläisen päiväkodin 5-vuotiaille lapsille toimintaa, joka tarjosi heille mahdollisuuden osallistua kahdeksan luovan liikuntatuokion suunnitteluun ja toteuttamiseen. Täten pyrittiin toteuttamaan leikki-ikäisille lapsille heidän ikä- ja kehitystasoaan vastaavaa liikuntakasvatusta, joka vahvistaa lasten osallisuutta ja itseilmaisutaitoa. Työn tavoitteena oli lasten hyvinvoinnin lisääminen liikunnallisen toiminnan avulla sekä uusien ideoiden tarjoaminen päiväkodin henkilökunnalle ohjattuun sisäliikuntaan ja päiväkodin toiminnan kehittämistä varten.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu varhaisiän leikki- ja liikuntakasvatusta sekä luovia menetelmiä käsittelevistä tutkimuksista. Tuokiot toteutettiin kevääl-lä 2015 ja niissä käytettiin työmenetelminä muun muassa musiikkia, leikkejä ja satuja.
Produktiota arvioitiin tekijän omien havaintojen sekä lapsilta kerätyn palautteen avulla. Tuokioiden suunnittelua ja toteutusta arvioitiin myös itsearvioinnin avulla. Palautteen perusteella lasten osallisuuden ja itseilmaisun vahvistamis-ta voidaan liikunnan keinoja käyttäen toteuttaa päiväkodissa onnistuneesti opinnäytetyön mukaisella tavalla. Produkti oli kaikin puolin onnistunut. Tuokioihin osallistuneet lapset olivat palautteen mukaan erittäin innoissaan kaikesta tekemisestä sisäliikuntatuokioiden aikana.
Produktio koettiin myös päiväkodin arjen toiminnan kannalta hyödyllisenä sekä tärkeänä. Sillä perusteella nähtiin, että sen kaltaista toimintaa olisi mahdollista toteuttaa myös tulevaisuudessa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, liikuntakasvatus, päiväkodit, luovat menetelmät, liikunta, lapset, osallisuus, itseilmaisu, produktio
Trzópek, Ewa. Onko tänään meidän jumppa? Lasten osallisuuden ja itseilmaisun vahvistaminen luovan liikunnan avulla. Helsinki, Syksy 2015, 43 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö koostuu tehdystä produktiosta ja kirjallisesta raportista. Produktiossa järjestettiin yksityisen helsinkiläisen päiväkodin 5-vuotiaille lapsille toimintaa, joka tarjosi heille mahdollisuuden osallistua kahdeksan luovan liikuntatuokion suunnitteluun ja toteuttamiseen. Täten pyrittiin toteuttamaan leikki-ikäisille lapsille heidän ikä- ja kehitystasoaan vastaavaa liikuntakasvatusta, joka vahvistaa lasten osallisuutta ja itseilmaisutaitoa. Työn tavoitteena oli lasten hyvinvoinnin lisääminen liikunnallisen toiminnan avulla sekä uusien ideoiden tarjoaminen päiväkodin henkilökunnalle ohjattuun sisäliikuntaan ja päiväkodin toiminnan kehittämistä varten.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu varhaisiän leikki- ja liikuntakasvatusta sekä luovia menetelmiä käsittelevistä tutkimuksista. Tuokiot toteutettiin kevääl-lä 2015 ja niissä käytettiin työmenetelminä muun muassa musiikkia, leikkejä ja satuja.
Produktiota arvioitiin tekijän omien havaintojen sekä lapsilta kerätyn palautteen avulla. Tuokioiden suunnittelua ja toteutusta arvioitiin myös itsearvioinnin avulla. Palautteen perusteella lasten osallisuuden ja itseilmaisun vahvistamis-ta voidaan liikunnan keinoja käyttäen toteuttaa päiväkodissa onnistuneesti opinnäytetyön mukaisella tavalla. Produkti oli kaikin puolin onnistunut. Tuokioihin osallistuneet lapset olivat palautteen mukaan erittäin innoissaan kaikesta tekemisestä sisäliikuntatuokioiden aikana.
Produktio koettiin myös päiväkodin arjen toiminnan kannalta hyödyllisenä sekä tärkeänä. Sillä perusteella nähtiin, että sen kaltaista toimintaa olisi mahdollista toteuttaa myös tulevaisuudessa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, liikuntakasvatus, päiväkodit, luovat menetelmät, liikunta, lapset, osallisuus, itseilmaisu, produktio