Mentoreiden kokemuksia uskonnollis-katsomuksellisen orientaation toteutumisesta päiväkodin arjessa
Tukeva, Anna-Mari (2015)
Tukeva, Anna-Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102315661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102315661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli selvittää, miten uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio toteutuu yhteiskunnan järjestämässä päivähoidos-sa. Tavoitteena oli pyrkiä edistämään uskontokasvatuksen toteutumista päivä-hoidossa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoi-tua teemahaastattelua. Tulokset osoittivat, että mentorointia pidettiin tarpeelli-sena. Seurakunnan tukea ja yhteistyötä pidettiin tärkeänä osana päiväkodin arkea. Tutkimustuloksista saatiin ajankohtaista tietoa siitä, miten uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio toteutui päiväkodin arjessa. Lisäksi saatiin tietoa, jonka avulla päivähoidon mentorointia voidaan kehittää entistä paremmin tuke-maan päivähoidon uskontokasvatusta. Johtopäätöksissä tuli esille sekä kehitet-täviä asioita että toimivia käytäntöjä. Ne tukivat päiväkotiyhteistyön tekemistä seurakunnan ja yhteiskunnan varhaiskasvatuksen välillä. Näin voitiin tukea yhä paremmin lapsen kokonaisvaltaista kasvua päivähoidossa
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoi-tua teemahaastattelua. Tulokset osoittivat, että mentorointia pidettiin tarpeelli-sena. Seurakunnan tukea ja yhteistyötä pidettiin tärkeänä osana päiväkodin arkea. Tutkimustuloksista saatiin ajankohtaista tietoa siitä, miten uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio toteutui päiväkodin arjessa. Lisäksi saatiin tietoa, jonka avulla päivähoidon mentorointia voidaan kehittää entistä paremmin tuke-maan päivähoidon uskontokasvatusta. Johtopäätöksissä tuli esille sekä kehitet-täviä asioita että toimivia käytäntöjä. Ne tukivat päiväkotiyhteistyön tekemistä seurakunnan ja yhteiskunnan varhaiskasvatuksen välillä. Näin voitiin tukea yhä paremmin lapsen kokonaisvaltaista kasvua päivähoidossa