Näytä suppeat kuvailutiedot

Tää on yksinäinen polku : Icehearts ry:n kasvattajien tuen tarve

Striplin, Taru; Ulec, Sini (2015)

dc.contributor.authorStriplin, Taru-
dc.contributor.authorUlec, Sini-
dc.date.accessioned2015-11-19T13:29:48Z
dc.date.available2015-11-19T13:29:48Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2015111916853-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/99587
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Striplin, Taru & Ulec, Sini. Tää on yksinäinen polku–Icehearts ry:n kasvattajien tuen tarve. Diak, Helsinki, syksy 2015, 53 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK). Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, minkälaista tukea Icehearts ry:n pääkaupunkiseudun kasvattajat tarvitsevat työssään. Icehearts ry on pojille ja tytöille suunnattu varhaisen puuttumisen toimintamalli, joka tarjoaa pitkäkestoista ja ammatillista tukea sen tarpeessa olevalle kasvavalle lapselle sekä tämän perheelle. Opinnäytetyön idea syntyi tapaamisesta Icehearts ry:n henkilöstö- ja hallintojohtajan sekä kehittämis- ja talousjohtajan kanssa, jotka toivat esiin tuen tarpeen kasvatustyössä. Aineistonkeruumetodina käytimme ryhmäteemahaastattelua, jonka toteutimme keväällä 2015. Haastattelimme viittä pääkaupunkiseudulla toimivaa Icehearts ry:n kasvattajaa, joiden kunkin joukkueet olivat eri kehitysvaiheissa. Valmis-tauduimme haastatteluun laatimalla teemahaastattelurungon, joka pohjautui vuoden 2014 Icehearts ry:n kasvattajilleen laatimaan työhyvinvointikyselyyn ja erityisesti kyselystä saatuihin tuloksiin. Metodina teemahaastattelu on kvalitatiivinen eli laadullinen. Opinnäytetyötä tehdessämme meidän ei tarvinnut tekijöinä liialti murehtia haastatteluun osal-listuneiden kasvattajien pienestä prosentuaalisesta osuudesta suhteessa kaikkiin yhdistyksen kasvattajiin, sillä yksi kvalitatiivisen tutkimuksen tunnus-piirteistä on se, että se sallii harkinnanvaraisen otannan. Tutkimuksemme keskeisistä tuloksista nousi esiin muun muassa konkreettisen tuen tarve: kasvattajat tarvitsevat toista ammattilaista työn tueksi. Tämän lisäksi kollegojen tuki koettiin erittäin tärkeäksi, jopa työnohjausta korvaavaksi tueksi. Esimiestyöltä kasvattajat toivoivat enemmän dialogisuutta sekä tunnetta siitä, että esimies tuntee joukkueiden lapset yksilötasolla. Asiasanat: työhyvinvointi, jaksaminen, kasvattajat, Icehearts ry, syrjäytyminen, ennaltaehkäisy, varhainen puuttuminen, mentorointi, osaaminenfi
dc.description.abstractABSTRACT Striplin, Taru & Ülec, Sini. This is a lonely path–Icehearts educators’ need for support. Diak, Helsinki, autumn 2015, 53 p., 2 appendices. Language: Finnish. Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services. Degree title: Bachelor of Social Sciences. The aim of our thesis was to gather information from a selected group of Icehearts’ educators in the metropolitan area of Helsinki on the specific support needed in their everyday work. Icehearts is a non-governmental organization that operates in various municipalities across Finland. Icehearts’ work is funded mainly through The Finnish Slot Machine Association’s selected funds and the respective municipalities. The initial idea for this thesis occurred during a meeting with two of the managers in the organization Icehearts, who brought up the need for some kind of support within the educational work. The study method chosen for the thesis was a themed group interview, which was implemented in the spring of 2015. There were five participants in the interview: all of whose teams were in different stages of development. We prepared ourselves for the interview by drafting a structure with several questions for each theme. The questions and themes were based on the 2014 work well-being survey and especially on the results concerning the organization Icehearts. As a research method, a themed interview is qualitative. Whilst conducting the study we did not have to concern ourselves with the small percentage of participants in the interview compared to all the educators in organization Icehearts, because one of the main elements in qualitative research is that it allows discretionary sampling. Among the pivotal results of this thesis was the need for concrete support: the educators need another professional to be present. Additionally, the co-workers’ support was considered highly valuable, even more so than professional guidance. The supervisors’ role was seen somewhat distant and the educators’ collective hope was to see supervisory work implemented as a two-way dialogue rather than a one-way road. Keywords: well-being at work, coping skills, educator, organization Icehearts, how to prevent exclusion, mentoring, vocational competence.en
dc.language.isofin-
dc.publisherDiakonia-ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleTää on yksinäinen polku : Icehearts ry:n kasvattajien tuen tarvefi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1556-
dc.organizationDiakonia-ammattikorkeakoulu-
dc.keywordtyöhyvinvointi-
dc.keywordjaksaminen-
dc.keywordkasvattajat-
dc.keywordIcehearts ry-
dc.keywordvarhainen puuttuminen-
dc.keywordmentorointi-
dc.keywordosaaminen-
dc.contributor.organizationDiakonia-ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordsyrjäytyminen
dc.subject.keywordennaltaehkäisy
dc.subject.specializationSosionomi AMK-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot