Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asioimistulkkina monikulttuurisessa perusopetuksessa : Opas asioimistulkkauksesta oppilaitoksessa

Kinnunen, Maj-Ida (2015)

 
Avaa tiedosto
Kinnunen_Maj_Ida_2015.pdf (2.830Mt)
Lataukset: 


Kinnunen, Maj-Ida
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017041
Tiivistelmä
Kinnunen, Maj-Ida. Tulkkina monikulttuurisessa perusopetuksessa. Opas asioimistulkeille oppilaitoksessa. Helsinki, syksy 2015, 78 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki, Asioimistulkkauksen suuntautumisvaihtoehto, tulkki (AMK).

Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa asioimistulkeille opas Vantaan aikuisopiston monikulttuurisesta perusopetuksesta. Kehittämistyön konteksina toimi Vantaan aikuisopiston monikulttuurinen perusopetus. Tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa tarvitaan opistossa asioimistulkkausta sekä tuoda konkreettisesti esille asioimistulkkaukseen perustuvaa sanastoa ja termejä helpottamaan tulkin valmistautumista toimeksiantoon.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui maahanmuuttajuuden, nuoruuden sekä kotoutumisen käsitteiden tarkastelusta kulttuurikäsitettä sivuten. Ammattitaitoinen ja tarkka tulkkaus on opiskelijan kannalta oleellista oikeudenmukaisen lopputulokseen pääsemiseksi.
Opinnäytetyössä keskityttiin nuorten monikulttuuriseen opetukseen. Tavoitteena on tehdä monikulttuurinen opetus tutuksi asioimistulkeille sekä tulkin tilaajille. Nuoren maahanmuuttajan kanssa työskentelevällä koulun henkilökunnalla ei ole aina mahdollista saada tarpeellisia tietoja ilman yhteistä kieltä. Oppilaaksiottoa tai opetussuunnitelman tekoa ei ole mahdollista suorittaa ilman tulkkausta, vanhempainilloista tai oppilashuoltoryhmistä puhumattakaan. Asioimistulkin rooli onkin merkittävä monikulttuurisen opetuksen toiminnassa, jossa heitä tarvitaan jatkuvasti.
Tässä kehittämisraportissa kerrotaan monikulttuurisen opetuksen eri vuositasoryhmistä ja mitä ne pitävät sisällään. Opetuksen lisäksi opistossa toimii moniammatillinen oppilashuoltoryhmä nuoren maahanmuuttajan tukena. Tarkoituksena on, että monikulttuurisessa opetuksessa tulkkaava asioimistulkki pystyisi ymmärtämään tulkkaamaansa asian sisältöä sekä menettelyn etenemistä.
Opinnäytteen lopussa on kootusti monikulttuurisessa opetuksessa sekä oppilashuoltoryhmissä esiintyvää terminologiaa sekä sisältöjä tilanteista, joissa tulkkia tarvitaan. Asioimistulkki voi tulkkaukseen valmistautuessaan käyttää tätä opasta sanastoineen apunaan ja miettiä vastineita tulkattavalla kielellä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste