Simulaatio-oppimisympäristö kenttäsairaanhoitajien potilasturvallisen ensihoitotyön kehittämisessä
Saari, Jari-Pekka (2015)
Saari, Jari-Pekka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417461
Tiivistelmä
Potilasturvallisuus on tärkeää kenttäsairaanhoitajien ensihoitotyön toteuttamisessa. Puolustusvoimissa potilasturvallisuus perustuu yksilöiden ja organisaatioiden osaamisen järjestelmälliseen kehittämiseen. Osaamisen kehittämisessä hyödynnetään monipuolisesti erilaisia oppimistapoja ja mahdollisuuksia. Oppimisympäristön merkityksen ymmärtäminen osaksi oppimista ja ammatillista kehittymistä on tärkeää.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen kenttäsairaanhoitajien potilasturvallista ensihoitotyötä kehittävä toimintamalli tulisi simulaatio-oppimisympäristössä olla sekä miten simulaatiokoulutuksella voidaan kehittää ensihoidon osaamista kenttäsairaanhoitajien toimintaympäristössä. Tutkimusryhmän muodostivat palkattuun henkilökuntaan kuuluvat kenttäsairaanhoitajat (n=7). Tutkimuksessa muodostettiin simulaatio-oppimisympäristöön sovellettava toimintamalli, joka kehittää samalla kenttäsairaanhoitajien potilasturvallista ensihoitotyötä.
Tutkimuksen viitekehys muodostettiin aiemmissa tutkimuksissa simulaatiokoulutuksessa tärkeiksi todettujen aihealueiden pohjalta. Tutkimus toteutettiin ensihoidon simulaatiotehtäviä havainnoimalla ja toiminnan kehittämistä tukevilla teemahaastatteluilla, yhdessä tutkimusryhmän kanssa. Tutkimuksessa toteutettiin kaksi kehityksellistä sykliä kahden viikon välein. Simulaatiotehtävät ja haastattelut videoitiin havaintojen varmentamiseksi. Simulaatioita havainnoitiin ANTS-kehyksessä ja teemahaastattelun tarkemmat aiheet muodostettiin tutkimuksen viitekehyksen pohjalta.
Tutkimuksen lopputuloksena esitettiin toimintamalli, joka tukee puolustusvoimien potilasturvallisuutta kehittävää simulaatiokoulutusta, ja joka soveltuu samalla kenttäsairaanhoitajien toimintaympäristössä käytettäväksi. Tutkimuksen perusteella simulaatio-oppimisen todettiin soveltuvan kokemuksellisena oppimismenetelmänä, potilasturvallisen hoitotoiminnan kehittämiseen myös puolustusvoimissa. Kehitetyn simulaatiokoulutuksen mallin todettiin parantavan sekä kenttäsairaanhoitajien toteuttaman ensihoitotyön laatua, että samalla potilasturvallisuutta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen kenttäsairaanhoitajien potilasturvallista ensihoitotyötä kehittävä toimintamalli tulisi simulaatio-oppimisympäristössä olla sekä miten simulaatiokoulutuksella voidaan kehittää ensihoidon osaamista kenttäsairaanhoitajien toimintaympäristössä. Tutkimusryhmän muodostivat palkattuun henkilökuntaan kuuluvat kenttäsairaanhoitajat (n=7). Tutkimuksessa muodostettiin simulaatio-oppimisympäristöön sovellettava toimintamalli, joka kehittää samalla kenttäsairaanhoitajien potilasturvallista ensihoitotyötä.
Tutkimuksen viitekehys muodostettiin aiemmissa tutkimuksissa simulaatiokoulutuksessa tärkeiksi todettujen aihealueiden pohjalta. Tutkimus toteutettiin ensihoidon simulaatiotehtäviä havainnoimalla ja toiminnan kehittämistä tukevilla teemahaastatteluilla, yhdessä tutkimusryhmän kanssa. Tutkimuksessa toteutettiin kaksi kehityksellistä sykliä kahden viikon välein. Simulaatiotehtävät ja haastattelut videoitiin havaintojen varmentamiseksi. Simulaatioita havainnoitiin ANTS-kehyksessä ja teemahaastattelun tarkemmat aiheet muodostettiin tutkimuksen viitekehyksen pohjalta.
Tutkimuksen lopputuloksena esitettiin toimintamalli, joka tukee puolustusvoimien potilasturvallisuutta kehittävää simulaatiokoulutusta, ja joka soveltuu samalla kenttäsairaanhoitajien toimintaympäristössä käytettäväksi. Tutkimuksen perusteella simulaatio-oppimisen todettiin soveltuvan kokemuksellisena oppimismenetelmänä, potilasturvallisen hoitotoiminnan kehittämiseen myös puolustusvoimissa. Kehitetyn simulaatiokoulutuksen mallin todettiin parantavan sekä kenttäsairaanhoitajien toteuttaman ensihoitotyön laatua, että samalla potilasturvallisuutta.