KSAO:n tutoreiden koulutus ehkäisemässä koulukiusaamista Koulurauhan avulla
Holtlund, Vivian; Tentke, Hanne-Maarit (2015)
Holtlund, Vivian
Tentke, Hanne-Maarit
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417528
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja järjestää Kouvolan seudun ammattioppilaitoksen sosiaali- ja terveysalan ensimmäisen vuoden opiskelijoille tutortoiminnan koulutuspäivä. Koulutuspäivän tarkoituksena oli Koulurauhasta kertominen ja tiedottaminen. Opinnäytetyömme tavoitteena oli ohjata tutoreita Koulurauhan mukaiseen työskentelyyn heidän omassa oppilaitoksessaan. Koulurauha on kiusaamisen vastainen toimintamalli, jolla luodaan turvallinen oppimisympäristö.
Koulutuksella pyritään kannustamaan ja motivoimaan nuoria suunnitelmalliseen tutortoimintaan. Tutorkoulutuspäivä toteutettiin sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille tarkoitetussa opetustilassa. Päivään osallistui 11 lähihoitajaopiskelijaa. Koulutuspäivä pohjautui Mannerheimin Lastensuojeluliiton tutortoiminnan oppaaseen. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden pohjana toimivat teoriatiedot kiusaamisesta, ryhmän toiminnasta, ryhmäyttämisestä, tutortoiminnasta ja Koulurauhasta. Koulutuspäivä sisälsi toiminnallisia harjoituksia ja digitarinoita, joiden tavoitteena oli antaa nuorille valmiuksia tutoreina toimimiseen.
Nuoret kokivat koulutuspäivän antaneen heille valmiuksia ja ideoita oman oppilaitoksen tutortoimintaan. Toiminnalliset harjoitukset ja ryhmässä työskentely koettiin mielenkiintoiseksi ja hyödylliseksi. Nuoret tunsivat koulutuspäivän innostavaksi ja tarpeelliseksi. He ovat toteuttaneet oppilaitoksessaan Koulurauhan mukaista toimintaa, joka lisää yhteisöllisyyttä.
Koulutuksella pyritään kannustamaan ja motivoimaan nuoria suunnitelmalliseen tutortoimintaan. Tutorkoulutuspäivä toteutettiin sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille tarkoitetussa opetustilassa. Päivään osallistui 11 lähihoitajaopiskelijaa. Koulutuspäivä pohjautui Mannerheimin Lastensuojeluliiton tutortoiminnan oppaaseen. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden pohjana toimivat teoriatiedot kiusaamisesta, ryhmän toiminnasta, ryhmäyttämisestä, tutortoiminnasta ja Koulurauhasta. Koulutuspäivä sisälsi toiminnallisia harjoituksia ja digitarinoita, joiden tavoitteena oli antaa nuorille valmiuksia tutoreina toimimiseen.
Nuoret kokivat koulutuspäivän antaneen heille valmiuksia ja ideoita oman oppilaitoksen tutortoimintaan. Toiminnalliset harjoitukset ja ryhmässä työskentely koettiin mielenkiintoiseksi ja hyödylliseksi. Nuoret tunsivat koulutuspäivän innostavaksi ja tarpeelliseksi. He ovat toteuttaneet oppilaitoksessaan Koulurauhan mukaista toimintaa, joka lisää yhteisöllisyyttä.