IMAGO- JA OSTOKÄYTTÄYTYMISTUTKIMUS MAINOSBUUMILLE
Hassan, Sakari (2015)
Hassan, Sakari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517680
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia PK-yrityksien (N=47) ostokäyttäytymistä Kouvolan seudun mainostoimistoista. Tavoitteena oli myös tarkastella palveluntarjo-ajien tunnettuutta ja Mainosbuumin imagoa. Yritysten ostotoimintaa ja ostopäätökseen vaikuttavia kriteerejä selvitettiin, jotta työn toimeksiantaja voisi tämän tiedon pohjalta kehittää omaa markkinointiaan vastaamaan kohdejoukon tarpeita. Mainosbuumin tun-nettuutta ja imagoa puolestaan selvitettiin, jotta Mainosbuumi tietäisi, mikä on PK-yrittäjien mielikuva Mainosbuumista sekä tunnetaanko yritys kohderyhmässä. Lisäksi tavoitteena oli löytää keinoja tunnettuuden lisäämiseen ja ylläpitämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aluksi kuvataan toimeksiantaja eli Mainosbuumi Oy. Seuraavaksi paneudutaan mainostoimistojen palveluihin. Tavoitteena on selventää mainostoimistojen erilaisia palveluita ja yhteistyön hyötyjä asiakasyrityksen näkökul-masta. Teoriaosuudessa käsitellään myös markkinoinnin merkitystä ja yritysten välisen kaupankäynnin tavoitteita sekä tehtäviä. Työn rajaamiseksi teoriaosuudessa keskity-tään erityisesti kahteen isoon kokonaisuuteen: yritysten väliseen ostokäyttäytymiseen ja imagoon. Työ on kvantitatiivinen tutkimus ja tutkimusaineisto on kerätty kyselylo-makkeilla. Tutkimuksen toteuttamisen eri vaiheet on kuvattu ennen tuloksia. Lisäksi työn luotettavuutta on arvioitu kriittisesti työn eri vaiheissa. Pohdinnassa tuodaan vielä esille konkreettisia kehitysehdotuksia Mainosbuumille.
Tutkimustuloksien avulla saatiin käsitys PK-yrittäjien ostoprosessiin vaikuttavista teki-jöistä. Ostokäyttäytymisen lisäksi tutkimus antoi uutta tietoa Mainosbuumille yrityksen tunnettuudesta ja imagosta. Tunnettuutta verrattiin myös kilpailijoihin. Tutkimustulos-ten perusteella näyttäisi siltä, että Mainosbuumi herättää positiivisia mielikuvia PK-yrittäjien joukossa.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aluksi kuvataan toimeksiantaja eli Mainosbuumi Oy. Seuraavaksi paneudutaan mainostoimistojen palveluihin. Tavoitteena on selventää mainostoimistojen erilaisia palveluita ja yhteistyön hyötyjä asiakasyrityksen näkökul-masta. Teoriaosuudessa käsitellään myös markkinoinnin merkitystä ja yritysten välisen kaupankäynnin tavoitteita sekä tehtäviä. Työn rajaamiseksi teoriaosuudessa keskity-tään erityisesti kahteen isoon kokonaisuuteen: yritysten väliseen ostokäyttäytymiseen ja imagoon. Työ on kvantitatiivinen tutkimus ja tutkimusaineisto on kerätty kyselylo-makkeilla. Tutkimuksen toteuttamisen eri vaiheet on kuvattu ennen tuloksia. Lisäksi työn luotettavuutta on arvioitu kriittisesti työn eri vaiheissa. Pohdinnassa tuodaan vielä esille konkreettisia kehitysehdotuksia Mainosbuumille.
Tutkimustuloksien avulla saatiin käsitys PK-yrittäjien ostoprosessiin vaikuttavista teki-jöistä. Ostokäyttäytymisen lisäksi tutkimus antoi uutta tietoa Mainosbuumille yrityksen tunnettuudesta ja imagosta. Tunnettuutta verrattiin myös kilpailijoihin. Tutkimustulos-ten perusteella näyttäisi siltä, että Mainosbuumi herättää positiivisia mielikuvia PK-yrittäjien joukossa.