Opintojen kuormittavuus terveysalan koulutuksessa Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa
Koivusaari, Laura; Anttila, Oona (2015)
Koivusaari, Laura
Anttila, Oona
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517675
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä tekijät opiskelutaidoissa, opetustoiminnassa sekä opiskeluympäristössä vaikuttavat opiskelijoiden kokemaan kuormittavuuden tunteeseen. Aiemmissa tutkimuksissa opintojen kuormittavuus on määritelty opiskelijan kokemuksen kautta. Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin ensin olemassa olevan teoriatiedon pohjalta opiskelutaitojen, opetustoiminnan sekä opiskeluympäristön ominaisuuksiin, minkä jälkeen ominaisuuksien kuormittavuutta selvitettiin opiskelijoille lähetetyllä kyselyllä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön tuotoksena toteutettu kysely lähetettiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman opiskelijoille eli ensi-, sairaan- ja terveydenhoitajille. Kysely toteutettiin Webropol 2.0 – sovelluksen sähköisellä lomakkeella lokakuussa 2015. Kyselyitä lähetettiin 564 kappaletta. Vastauksia saatiin 143 ja vastausprosentti oli siten noin 25 %. Vastaukset analysoitiin Webropol 2.0 – sovelluksella.
Tulosten mukaan suurin osa opiskelijoista tunsi kuormitusta opinnoissaan vähintään kerran kuukaudessa. Opintojen kuormittavuutta aiheuttavia tekijöitä löytyi kaikista tutkituista kategorioista. Omissa opiskelutaidoissa kuormittavuutta aiheuttivat eniten aikataulutuksen ongelmat. Opetustoiminnan osalta kuormittavaksi koettiin lähiopetuksen vähyys sekä opintojaksojen toteuttamiseksi tehdyt valinnat. Opintoympäristössä kuormittavaa oli tiedonkulun heikkous, opintojaksojen epätasainen jakautuminen lukuvuosille ja ilmanvaihdon ongelmat.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön tuotoksena toteutettu kysely lähetettiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman opiskelijoille eli ensi-, sairaan- ja terveydenhoitajille. Kysely toteutettiin Webropol 2.0 – sovelluksen sähköisellä lomakkeella lokakuussa 2015. Kyselyitä lähetettiin 564 kappaletta. Vastauksia saatiin 143 ja vastausprosentti oli siten noin 25 %. Vastaukset analysoitiin Webropol 2.0 – sovelluksella.
Tulosten mukaan suurin osa opiskelijoista tunsi kuormitusta opinnoissaan vähintään kerran kuukaudessa. Opintojen kuormittavuutta aiheuttavia tekijöitä löytyi kaikista tutkituista kategorioista. Omissa opiskelutaidoissa kuormittavuutta aiheuttivat eniten aikataulutuksen ongelmat. Opetustoiminnan osalta kuormittavaksi koettiin lähiopetuksen vähyys sekä opintojaksojen toteuttamiseksi tehdyt valinnat. Opintoympäristössä kuormittavaa oli tiedonkulun heikkous, opintojaksojen epätasainen jakautuminen lukuvuosille ja ilmanvaihdon ongelmat.