Sisäinen viestintä yrityksessä X
Simos, Linda (2015)
Simos, Linda
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617959
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityksen X sisäinen viestintä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sisäisen viestinnän nykytilaa kokonaisuudessaan sekä eri viestintäkanavien merkitystä työntekijöiden näkökulmasta.
Teoriaosuudessa käytettiin kirjallisia lähteitä, jotka käsittelivät yrityksen sisäistä viestintää sekä esimiesviestintää. Teoreettinen viitekehys koostuu organisaation sisäisen viestinnän merkityksestä, viestintäkanavista, esimiesviestinnästä sekä yleisiä käsitteitä viestinnästä. Tutkimusongelmaksi muodostui sisäisen viestinnän, tiedonkulun sekä eri viestintäkanavien toimivuus.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen muodossa, jonka kohderyhmä oli toimeksiantajayrityksen työntekijät. Tutkimuksesta oli rajattu pois organisaation johto sekä esimiehet. Kyselylomakkeiden vastausprosentti oli kohtalainen, minkä perusteella tutkimuksen lopputulos ei anna todellista kuvaa yrityksen sisäisen viestinnän toimivuuden nykytilasta.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kohdeorganisaation sisäinen viestintä toimii melko hyvin. Kasvokkaisviestintä sekä esimiesviestintä ovat kohdeorganisaation vahvuus, eikä niissä havaittu puutteita. Tärkein kehityskohde on sisäisen viestinnän toimivuus kokonaisuutena. Siihen tulisi saada lisää selkeyttä ja yhdenmukaisuutta. Selvät säännöt eri viestintäkanavien käyttöön ehkäisisivät nykytilassa tapahtuvaa hajanaisuutta sekä tietokatkoksia.
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityksen X sisäinen viestintä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sisäisen viestinnän nykytilaa kokonaisuudessaan sekä eri viestintäkanavien merkitystä työntekijöiden näkökulmasta.
Teoriaosuudessa käytettiin kirjallisia lähteitä, jotka käsittelivät yrityksen sisäistä viestintää sekä esimiesviestintää. Teoreettinen viitekehys koostuu organisaation sisäisen viestinnän merkityksestä, viestintäkanavista, esimiesviestinnästä sekä yleisiä käsitteitä viestinnästä. Tutkimusongelmaksi muodostui sisäisen viestinnän, tiedonkulun sekä eri viestintäkanavien toimivuus.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen muodossa, jonka kohderyhmä oli toimeksiantajayrityksen työntekijät. Tutkimuksesta oli rajattu pois organisaation johto sekä esimiehet. Kyselylomakkeiden vastausprosentti oli kohtalainen, minkä perusteella tutkimuksen lopputulos ei anna todellista kuvaa yrityksen sisäisen viestinnän toimivuuden nykytilasta.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kohdeorganisaation sisäinen viestintä toimii melko hyvin. Kasvokkaisviestintä sekä esimiesviestintä ovat kohdeorganisaation vahvuus, eikä niissä havaittu puutteita. Tärkein kehityskohde on sisäisen viestinnän toimivuus kokonaisuutena. Siihen tulisi saada lisää selkeyttä ja yhdenmukaisuutta. Selvät säännöt eri viestintäkanavien käyttöön ehkäisisivät nykytilassa tapahtuvaa hajanaisuutta sekä tietokatkoksia.