Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sähköiset palvelut terveyttä edistämässä : Kansalaisten kokemuksia Medinet-palvelun käytöstä

Leinonen, Tero (2015)

 
Avaa tiedosto
ONT_tero_leinonen.pdf (1.110Mt)
Lataukset: 


Leinonen, Tero
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617947
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat suurten haasteiden edessä. Terveyspalvelujen tarve kasvaa väestön ikääntyessä ja pitkäaikaissairauksien lisääntyessä, ja samalla palveluja on tuotettava aiempaa edullisemmin. Lainsäädännön ja kansallisten hankkeiden kautta halutaan lisätä kansalaisten osallisuutta oman terveyden ja hyvinvoinnin hoitamiseen. Tähän pyritään kehittämällä uusia asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluja.

Tutkimuksessa selvitettiin, miten hyödyllisenä oman terveyden edistäjänä sähköisen omaterveyspalvelu Medinetin käyttäjät kokivat palvelun käytön. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia palvelun käytöllä on ollut vastaajien terveyskäyttäytymiseen. Määrällisenä tutkimuksena toteutetun opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksen tuloksia tarkasteltiin suorilla jakaumilla ja suhteellisilla frekvensseillä.

Tutkimukseen vastanneiden mukaan Medinet-palvelun käytöllä oli ollut terveyttä edistäviä vaikutuksia. Omien terveystietojen ja tutkimustulosten tarkastelu on lisännyt vastuuntuntoa ja kiinnostusta oman terveyden hoitamiseen. Tämä näkyi lisääntyneenä terveystiedon hakemisena ja elintapamuutoksina. Toisaalta omaterveyspalvelusta haluttiin laajempi kokonaisuus täydentämään valtakunnallisia Kanta-palveluja. Palvelun sisältöön ja käytettävyyteen haluttiin parannuksia, ja myös terveydenhuollon henkilöstöltä toivottiin sitoutumista palvelun käyttöön.

Opinnäytetyön tuloksista toimeksiantaja saa tietoa asiakkaiden kokemuksista Medinet-palvelusta ja toiveista sähköisten palvelujen kehittämisestä. Sähköisten palvelujen käytäjien tyytyväisyyttä olisi kannattavaa kartoittaa kyselytutkimuksilla säännöllisesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste