Asiakastyytyväisyyskysely kuljetus- ja huolintaliikkeessä. Case: Omega-Trans Oy
Baranova, Ekaterina (2015)
Baranova, Ekaterina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617997
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Omega-Trans Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä, palvelun tehokkuutta, nopeutta ja hinta-laatu suhdetta. Työn tavoitteena on selvittää ky-selyn ja havaintojen avulla yrityksen palvelujen vahvuudet, heikkoudet sekä uhat ja mahdollisuudet käyttämällä SWOT- analyysia. Opinnäytetyön tulokset on vertailtu vas-taavaan tutkimukseen, joka on tehty vuonna 2011.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kolmesta näkökulmasta: kansainväliset kuljetukset, huolinta ja asiakaspalvelu. Empiirisessä osassa tarkastellaan kyselystä saatuja tulok-sia. Tässä osuudessa on asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksien analyysi ja vertailu ai-kaisempaan tutkimukseen. Opinnäytetyössä on käytetty sekä kvalitatiivista (tekijän oma kokemus, tarkennuskysymykset kyselyssä ja tutkimusongelman tarkastus eri nä-kökulmista) että kvantitatiivista (kysely) menetelmää saadakseen entistä luotettavam-mat tulokset.
Opinnäytetyö on aiheellinen, koska yritys voi vahvistaa asemansa kuljettajana ja huolit-sijana. Se auttaa näkemään yrityksen huolintaan ja kuljettamiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkimus on selkeä hyöty toimeksiantajayritykselle, koska tämän ky-selyanalyysin perusteella se pystyy varautumaan mahdollisiin muutoksiin asiakaspalve-lunäkökulmasta ja ymmärtämään asiakasryhmänsä tarpeet.
Tyytyväisyyskysely lähetettiin sähköpostitse 50 asiakasyritykseen. Asiakastyytyväi-syyskyselystä ja sen vertailusta selvisi, että arvio yritystoiminnasta ja sen tarjoamista palveluista on noussut huomattavasti, mutta hinta on ollut edelleen tyytymättömyyden tekijä. Kokonaisuudessaan voi todeta että asiakkaat ovat tyytyväisiä palvelun latuun ja se on tehokas. Tutkimus on onnistunut ja kaikki tavoitteet saavutettiin.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kolmesta näkökulmasta: kansainväliset kuljetukset, huolinta ja asiakaspalvelu. Empiirisessä osassa tarkastellaan kyselystä saatuja tulok-sia. Tässä osuudessa on asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksien analyysi ja vertailu ai-kaisempaan tutkimukseen. Opinnäytetyössä on käytetty sekä kvalitatiivista (tekijän oma kokemus, tarkennuskysymykset kyselyssä ja tutkimusongelman tarkastus eri nä-kökulmista) että kvantitatiivista (kysely) menetelmää saadakseen entistä luotettavam-mat tulokset.
Opinnäytetyö on aiheellinen, koska yritys voi vahvistaa asemansa kuljettajana ja huolit-sijana. Se auttaa näkemään yrityksen huolintaan ja kuljettamiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkimus on selkeä hyöty toimeksiantajayritykselle, koska tämän ky-selyanalyysin perusteella se pystyy varautumaan mahdollisiin muutoksiin asiakaspalve-lunäkökulmasta ja ymmärtämään asiakasryhmänsä tarpeet.
Tyytyväisyyskysely lähetettiin sähköpostitse 50 asiakasyritykseen. Asiakastyytyväi-syyskyselystä ja sen vertailusta selvisi, että arvio yritystoiminnasta ja sen tarjoamista palveluista on noussut huomattavasti, mutta hinta on ollut edelleen tyytymättömyyden tekijä. Kokonaisuudessaan voi todeta että asiakkaat ovat tyytyväisiä palvelun latuun ja se on tehokas. Tutkimus on onnistunut ja kaikki tavoitteet saavutettiin.