Päästä paperille, paperilta ruudulle. : Lyhytelokuvan käsikirjoittaminen ja ohjaaminen
Pukarinen, Toni (2015)
Pukarinen, Toni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618001
Tiivistelmä
Opinnäytetyö Päästä paperille, paperilta ruudulle käsittelee lyhytelokuvan luomisen haasteita ohjaaja-käsikirjoittajan näkökulmasta. Elokuva on useiden ihmisten yhdessä luoma taideteos, mutta onko käsikirjoittaja-ohjaajan mahdollista pysyä uskollisena alkuperäiselle visiolleen tilanteessa, jossa jokainen tuotannon henkilö omaa vahvan mielipiteen oman tehtävänsä toteuttamisesta. Opinnäytetyö koostuu produktiivisesta osasta, Yleisönosastolta poimittua –lyhytelokuvasta, sekä kirjallisesta osiosta, joka kuvailee tuotannon eri vaiheita ohjaaja-käsikirjoittajan näkökulmasta ja syventyy tuotannon aikana tehtyihin taiteellisiin valintoihin ja peilaa tehtyjä valintoja elokuvaa käsittelevään kirjallisuuteen.
Käsikirjoittamien on vapaata ja sitä rajoittaa vain kirjoittajan mielikuvitus. Elokuvatuotanto on täynnä käytännön haasteita. Käsikirjoittaja-ohjaaja on osallisena näissä molemmissa, toisistaan hyvin erilaisissa, tuotannon vaiheissa ja Yleisönosastolta Poimittua –lyhytelokuvan tapauksessa aktiivisesti mukana myös muissa esi-, ja jälkituotannon vaiheissa. Tämän opinnäytetyön käy läpi tuotannon eri työvaiheet ohjaaja-käsikirjoittajan näkökulmasta siinä määrin, jossa hän aktiivisesti otti eri vaiheisiin osaa. Haasteista ei ole pulaa työskennellessä amatöörinäyttelijöiden kanssa, elokuvassa, joka toteutetaan opiskelijavoimin lähes nollabudjetilla.
Käsikirjoitusta kirjoittaessa tarvitsee vahvan näkemyksen lopputuloksesta, mutta tuotannon aikana kymmenet ihmiset antavat mielipiteensä miten elokuva tulisi toteuttaa. Ohjaajalla on vastuu työskennellä muun muassa kuvaajan, leikkaajan ja säveltäjän kanssa, ottaa vastaan heidän ammattitaitoiset mielipiteensä ja lopulta päättää mitkä ovat lopulliseen elokuvaan päätyvät ratkaisut. Omasta näkemyksestä tulee joustaa paremman lopputuloksen nimissä. Elokuva on enemmän kuin tekijöidensä erinäisten taitojen summa. Kaikkien taidot ja työpanos on tärkeää, mutta ne eivät ole se mikä jää elämään, vaan lopputulos – valmis elokuva. Taide on tärkeämpää kuin taiteilija sen takana.
Käsikirjoittamien on vapaata ja sitä rajoittaa vain kirjoittajan mielikuvitus. Elokuvatuotanto on täynnä käytännön haasteita. Käsikirjoittaja-ohjaaja on osallisena näissä molemmissa, toisistaan hyvin erilaisissa, tuotannon vaiheissa ja Yleisönosastolta Poimittua –lyhytelokuvan tapauksessa aktiivisesti mukana myös muissa esi-, ja jälkituotannon vaiheissa. Tämän opinnäytetyön käy läpi tuotannon eri työvaiheet ohjaaja-käsikirjoittajan näkökulmasta siinä määrin, jossa hän aktiivisesti otti eri vaiheisiin osaa. Haasteista ei ole pulaa työskennellessä amatöörinäyttelijöiden kanssa, elokuvassa, joka toteutetaan opiskelijavoimin lähes nollabudjetilla.
Käsikirjoitusta kirjoittaessa tarvitsee vahvan näkemyksen lopputuloksesta, mutta tuotannon aikana kymmenet ihmiset antavat mielipiteensä miten elokuva tulisi toteuttaa. Ohjaajalla on vastuu työskennellä muun muassa kuvaajan, leikkaajan ja säveltäjän kanssa, ottaa vastaan heidän ammattitaitoiset mielipiteensä ja lopulta päättää mitkä ovat lopulliseen elokuvaan päätyvät ratkaisut. Omasta näkemyksestä tulee joustaa paremman lopputuloksen nimissä. Elokuva on enemmän kuin tekijöidensä erinäisten taitojen summa. Kaikkien taidot ja työpanos on tärkeää, mutta ne eivät ole se mikä jää elämään, vaan lopputulos – valmis elokuva. Taide on tärkeämpää kuin taiteilija sen takana.