Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kerronnan keinot digitaalisissa peleissä

Kauppinen, Hemmo (2015)

 
Avaa tiedosto
Kerronnan keinot digitaalisissa peleissa.pdf (998.2Kt)
Lataukset: 


Kauppinen, Hemmo
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517662
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kartoitan kerronnan teoriaa ja digitaalisissa peleissä käytettyjä kerronnan välineitä. Henkilökohtaisena motiivinani oli opinnäytetyön kirjoittamisen myötä tarkastella kahden ammattini, teatteri-ilmaisun ohjaajan ja pelisuunnittelija & -tuottajan, kohtaamispisteitä. Koin ajatusprosessin itselleni hyödylliseksi ja näkökulman motivoivaksi.

Oman osaamisen kertaaminen ja kohtauspisteiden löytäminen on syynä myös tutkimuksen sisältöön. Varsinaisia tutkimuskysymyksiä minulla oli kaksi. Ensinnäkin, millaisia yhteneväisiä ja eroavia piirteitä pelien ja muiden medioiden kerrontatavoilla on keskenään? Toiseksi, missä draama ja pelimekaniikka kohtaavat toisensa?

Kerronta on aihepiirinä varsin laaja kattaen seikkoja psykologisista ja fysiologisista aina kulttuu-risidonnaisiin ilmiöihin. Olen rajannut aihepiiriä työn otsikon ja omien intressieni mukaan. Olen tietoisesti jättänyt joitain pelien kerronnalle keskeisiä elementtejä vähemmälle käsittelylle. Peleille tärkeä kerronnan vahvistaminen visuaalisilla keinoilla ja jokaisen kertomuksen keskiössä olevat hahmot jäävät esimerkiksi vaikutusmahdollisuuksiinsa nähden vähälle huomiolle.

Esittelen kerrontaan liittyviä ilmiöitä monipuolisesti ja tarkastelen niitä pelien näkökulmasta. Näin pyrin tarkastelemaan pelien potentiaalia kerronnan välineenä. Käyn myös kerronnan teoriaa läpi melko kattavasti. Toivon että jälkimmäinen antaa lukijalle ymmärryksen syistä tarinoiden usein niin vakiintuneeseen rakenteeseen. Nämä rakenteet pätevät tarinoihin mediasta riippumatta.

Lopulta työstä on nähtävissä tarinoiden ja ihmisen muuttumaton luonne, sekä pelien potentiaali kertomusten välittäjänä. Tutkimustyö osoittaa kuinka pelit voivat toimia täysin omanlaisenaan alustana kerronnalle emergenttien tarinoiden kautta, mutta pystyvät myös tarjoamaan kontrolloidumman tarinakokemuksen muiden medioiden kerronnallisia keinoja käyttäen. Olen tutkimus-työn myötä kirkastanut ajatuksiani ja oivaltanut uutta. Kollegoille ja muista aiheesta kiinnostuneil-le toivon tarjoavani tuoreita ajatuksia ja työkaluja vähintäänkin referenssien muodossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste