Liikelahjamarkkinointisuunnitelma Taito Pohjois-Karjala ry:lle
Korhonen, Jenni (2015)
Korhonen, Jenni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718135
Tiivistelmä
Taito Pohjois-Karjala ry on aina myynyt liikelahjoja, mutta liikelahjojen myynti on kulkenut muun toiminnan sivussa. Tämän takia toimeksiantaja Taito Pohjois-Karjala ry halusi liikelahjamyyntiä varten markkinointisuunnitelman. Toimeksiantaja haluaa kehittää ja edistää liikelahjamyyntiä ja markkinointia. Markkinointisuunnitelmassa korostettiin liikelahjojen markkinoinninviestinnän keinoja.
Tutkimus toteutettiin sekä kvalitatiivisilla että kvantitatiivisilla keinoilla. Ennen liikelahjamarkkinointisuunnitelman tekoa haastattelin kahta Taito Pohjois-Karjala ry:n toimipisteen työntekijää. Haastatteluissa selvitin tämänhetkistä markkinointitilannetta ja tulevaisuuden toiveita. Haastattelut suoritin henkilökohtaisena haastatteluna ja puhelinhaastatteluna. Tämän lisäksi rakensin asiakaskyselyn markkinointisuunnitelman avuksi. Asiakaskyselyn avulla halusin selvittää yrityksien näkökulmia liikelahjojen ominaisuuksista ja markkinoinnista.
Markkinointisuunnitelmaa lähdin tekemään haastattelujen ja kyselyjen vastauksien perustella yhteistyönä Taito Pohjois-Karjala ry:n kanssa. Markkinointisuunnitelmassa mää-rittelen Taito Pohjois-Karjala ry:n liikelahjamarkkinoinnille lähtökohdan, strategisen suunnitelman, kilpailijat ja markkinoinnin tavoitteet. Suunnitelman avulla Taito Pohjois-Karjala ry:n on helppo lähteä toteuttamaan liikelahjojen markkinointia.
Tutkimus toteutettiin sekä kvalitatiivisilla että kvantitatiivisilla keinoilla. Ennen liikelahjamarkkinointisuunnitelman tekoa haastattelin kahta Taito Pohjois-Karjala ry:n toimipisteen työntekijää. Haastatteluissa selvitin tämänhetkistä markkinointitilannetta ja tulevaisuuden toiveita. Haastattelut suoritin henkilökohtaisena haastatteluna ja puhelinhaastatteluna. Tämän lisäksi rakensin asiakaskyselyn markkinointisuunnitelman avuksi. Asiakaskyselyn avulla halusin selvittää yrityksien näkökulmia liikelahjojen ominaisuuksista ja markkinoinnista.
Markkinointisuunnitelmaa lähdin tekemään haastattelujen ja kyselyjen vastauksien perustella yhteistyönä Taito Pohjois-Karjala ry:n kanssa. Markkinointisuunnitelmassa mää-rittelen Taito Pohjois-Karjala ry:n liikelahjamarkkinoinnille lähtökohdan, strategisen suunnitelman, kilpailijat ja markkinoinnin tavoitteet. Suunnitelman avulla Taito Pohjois-Karjala ry:n on helppo lähteä toteuttamaan liikelahjojen markkinointia.