From Intercultural Encounters to Interprofessional Development -julkaisun toimittaminen
Kaukiainen, Emilia (2015)
Kaukiainen, Emilia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718143
Tiivistelmä
From Intercultural Encounters to Interprofessional Development (IE-ID) -julkaisu on Kymenlaakson ammattikorkeakoulun julkaisusarjassa syksyllä 2015 ilmestyvä artikkelikokoelma. Se on kaksikielinen TKI-julkaisu, jonka artikkelit perustuvat helmikuussa 2015 järjestetyn samannimisen konferenssin puheenvuoroihin. Konferenssi ja julkaisu toteutettiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun ja Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteistyönä osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa valtakunnallista YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi -hanketta.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Opinnäytetyön produkti on syksyllä 2015 ilmestyvä IE-ID-julkaisu. Opinnäytetyön raportti käsittelee toimittajan näkökulmasta Kymenlaakson ammattikorkeakoulun TKI-julkaisun toimittamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisista osista laadukas ammattikorkeakoulun TKI-julkaisu rakentuu.
Työssä annetaan katsaus ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan sekä julkaisutoimintaan. Aihetta lähestytään julkaisutoimintaa ja kirjoittamista käsittelevien teosten sekä olemassa olevien ohjeistusten kautta samalla, kun käydään läpi IE-ID-julkaisun teon vaiheita. Opinnäytetyöprosessin aikana hyödynnettiin tutkivaa havainnointia. Havaintojen perusteella työssä pohditaan, miten julkaisuprosessia ja itse julkaisuja voisi julkaisujen tekijöille suunnattujen ohjeiden avulla parantaa. Artikkelien luettavuutta ja kirjoitusprosessin sujuvuutta voidaan edistää henkilökuntaa kouluttamalla ja laatimalla artikkelien kirjoittamista tukevia ohjeita. Julkaisujen toimittajien ohjeistuksessa tulisi kiinnittää tarkempaa huomiota erityisesti aikataulutukseen ja julkaisuprosessin hallintaan.
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu ja Mikkelin ammattikorkeakoulu yhdistyvät vuoden 2017 alussa. Opinnäytetyön havaintoja on mahdollista hyödyntää, kun aletaan määritellä toimintatapoja ja laatia ohjeistuksia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun julkaisutoiminnalle.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Opinnäytetyön produkti on syksyllä 2015 ilmestyvä IE-ID-julkaisu. Opinnäytetyön raportti käsittelee toimittajan näkökulmasta Kymenlaakson ammattikorkeakoulun TKI-julkaisun toimittamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisista osista laadukas ammattikorkeakoulun TKI-julkaisu rakentuu.
Työssä annetaan katsaus ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan sekä julkaisutoimintaan. Aihetta lähestytään julkaisutoimintaa ja kirjoittamista käsittelevien teosten sekä olemassa olevien ohjeistusten kautta samalla, kun käydään läpi IE-ID-julkaisun teon vaiheita. Opinnäytetyöprosessin aikana hyödynnettiin tutkivaa havainnointia. Havaintojen perusteella työssä pohditaan, miten julkaisuprosessia ja itse julkaisuja voisi julkaisujen tekijöille suunnattujen ohjeiden avulla parantaa. Artikkelien luettavuutta ja kirjoitusprosessin sujuvuutta voidaan edistää henkilökuntaa kouluttamalla ja laatimalla artikkelien kirjoittamista tukevia ohjeita. Julkaisujen toimittajien ohjeistuksessa tulisi kiinnittää tarkempaa huomiota erityisesti aikataulutukseen ja julkaisuprosessin hallintaan.
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu ja Mikkelin ammattikorkeakoulu yhdistyvät vuoden 2017 alussa. Opinnäytetyön havaintoja on mahdollista hyödyntää, kun aletaan määritellä toimintatapoja ja laatia ohjeistuksia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun julkaisutoiminnalle.