Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Stressi ja stressinhallintakeinot – Toiminnallinen opinnäytetyö Kuitinmäen yläkoulussa

Forsman, Aku; Niemi, Elina (2015)

 
Avaa tiedosto
Forsman_Niemi.pdf (2.965Mt)
Lataukset: 


Forsman, Aku
Niemi, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718195
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää stressiin ja stressinhallintakeinoihin liittyvä toiminnallinen oppitunti neljälle Kuitinmäen yläkoulun yhdeksäsluokkalaisten ryhmälle. Tavoitteena oli lisätä yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden tietoisuutta stressistä ja stressinhallintakeinoista. Tavoitteena oli myös saada nuoret pohtimaan stressiin liittyviä asioita ja sitä, millä tavoin he voisivat itse vaikuttaa stressinhallintaan nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu tutkimustietoon stressistä ja stressinhallinnasta. Opinnäytetyö tehtiin Laurea- ammattikorkeakoulun Kuitinmäki-hankkeessa. Kuitinmäki-hankkeessa hoitoalan opiskelijat pitävät koululla terveyskasvatustunteja, jotka edistävät nuorten hyvinvointia ja terveyttä.

Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin neljälle yhdeksäsluokkalaisten ryhmälle Kuitinmäen yläkoulussa marraskuussa vuonna 2015. 45 minuutin mittaisille oppitunneille osallistui yhteensä 53 oppilasta. Oppitunneilla pyrittiin antamaan tietoa stressistä ja stressinhallintakeinoista neljän eri tehtäväpisteen avulla. Tehtäväpisteiden aiheet olivat: stressi, stressin syyt, stressin oireet ja stressinhallintakeinot. Tehtäväpisteissä oppilaat opettelivat erilaisten tehtävien avulla aihealueiden asioita 2 - 4 hengen pienryhmissä. Ryhmätyöskentelyn jälkeen käytiin tehtävien oikeat vastaukset läpi PowerPoint–esityksen avulla. Lisäksi oppitunneilla annettiin lisää tietoa stressistä ja stressinhallintakeinoista, ja keskusteltiin niistä oppilaiden kanssa.

Oppituntien onnistumista arvioitiin oppilaiden täyttämien palautelomakkeiden vastauksien, suullisten palautteiden, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin perusteella. Saatujen palautteiden ja havaintojen avulla kehitettiin seuraavaa oppituntia. 53 oppilasta palautti toiminnallisten oppituntien palautelomakkeen. Oppitunneista saatu palaute oli pääsääntöisesti positiivista. Oppilaat kokivat oppitunnit hyödyllisiksi, ymmärrettäviksi ja uutta tietoa antaviksi. Tehtävistä ja oppitunneilla opettamisesta saatiin paljon myönteistä palautetta oppilailta. Stressiin, mielenterveyteen ja oppilaiden hyvinvointiin liittyviä tuntikokonaisuuksia olisi hyvä jatkossakin toteuttaa Kuitinmäen yläkoulussa. Jatkotutkimuksena voidaan suositella samankaltaisia oppitunteja lukioikäisille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste