”YHDESSÄ AINA PAREMPI” – LASTEN VUOROVAIKUTUSTAITOJA JA YHTEISTYÖTÄ PARANTAMASSA
Riikonen, Enni (2015)
Riikonen, Enni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918335
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön keskiössä on erään itäsuomalaisen päiväkodin lapsiryhmän yhteistyökyvyn ja vuorovaikutustaitojen lisääminen ja vahvistaminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda päiväkotiin lasten vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja kehittäviä menetelmiä. Tarkoituksena oli tuottaa viiden toimintatuokion kokonaisuudesta yhtenäinen opas, josta ilmenee kaikki käytetyt leikit ja harjoitteet. Toive opinnäytetyön aiheesta ja oppaasta nousi päiväkodilta itseltään.
Opasta varten suunnittelin ja toteutin viiden toimintakerran kokonaisuuden, jossa ohjasin ja testasin valitsemani leikit ja harjoitteet kuudelle ryhmään valitulle lapselle. Toimintatuokioiden avulla oli tarkoitus selvittää, mitkä harjoitteet ovat käyttökelpoisia ja oppaaseen sopivia. Testauksen, havaintojen ja arvioinnin pohjalta koottiin opas, joka kulkee nimellä ”Yhdessä aina parempi - leikkejä, pelejä ja harjoitteita lasten välisen yhteistyön parantamiseen”.
Opas on tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotos, joka sisältää erilaisia leikkejä ja harjoitteita, joita voi käyttää sekä erikseen että yhdistettynä oppaasta löytyvään viiden kerran toimintakokonaisuuteen. Lisäksi oppaan lopusta löytyy pieni teoriaosuus. Päiväkodin henkilökunta koki oppaan helppolukuiseksi, houkuttelevaksi ja mielenkiintoiseksi. Palautteen pohjalta muokkasin muun muassa sen alkuperäistä nimeä ja lisäsin yhden vaihtoehtoisen leikin. Yleisesti opas sai positiivista palautetta ja siihen oltiin tyytyväisiä.
Opasta varten suunnittelin ja toteutin viiden toimintakerran kokonaisuuden, jossa ohjasin ja testasin valitsemani leikit ja harjoitteet kuudelle ryhmään valitulle lapselle. Toimintatuokioiden avulla oli tarkoitus selvittää, mitkä harjoitteet ovat käyttökelpoisia ja oppaaseen sopivia. Testauksen, havaintojen ja arvioinnin pohjalta koottiin opas, joka kulkee nimellä ”Yhdessä aina parempi - leikkejä, pelejä ja harjoitteita lasten välisen yhteistyön parantamiseen”.
Opas on tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotos, joka sisältää erilaisia leikkejä ja harjoitteita, joita voi käyttää sekä erikseen että yhdistettynä oppaasta löytyvään viiden kerran toimintakokonaisuuteen. Lisäksi oppaan lopusta löytyy pieni teoriaosuus. Päiväkodin henkilökunta koki oppaan helppolukuiseksi, houkuttelevaksi ja mielenkiintoiseksi. Palautteen pohjalta muokkasin muun muassa sen alkuperäistä nimeä ja lisäsin yhden vaihtoehtoisen leikin. Yleisesti opas sai positiivista palautetta ja siihen oltiin tyytyväisiä.