Perehdyttäminen autoliikkeen eri osastoilla : Mega-Auto Oy, Lahti
Kukkonen, Kati (2015)
Kukkonen, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517720
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on työntekijän perehdyttäminen autoliikkeen eri osastoilla. Aihe juontuu toimeksiantajayrityksen tarpeesta perehdyttämiskansiolle. Tutkimuksen kohteena on Mega-Auto Oy Lahdessa, jonka perehdyttämiskäytäntöjä tutkitaan automyynnin, korjaamon ja hallinnon osastoilla.
Teoriaosassa käsitellään perehdyttämistä yleisesti, siinä selvitetään miksi perehdyttämistä kannattaa suorittaa, mitä se sisältää ja miten se voidaan toteuttaa. Empiirisen osan tutkimus suoritettiin haastattelemalla osastopäälliköitä. Haastatteluiden avulla selvitettiin miten perehdyttämisen sisältö ja toteutustavat eroavat eri osastoilla. Perehdyttämiskansiota varten kysyttiin toiveita sen sisällölle.
Tutkimuksessa löydettiin eroavaisuuksia käytännöissä eri osastojen välillä. Yleisperehdyttäminen on koko organisaatioon ja sen toimintaan perehdyttämistä. Automyynnissä ja hallinnossa se nähdään erityisen tärkeänä. Korjaamolla keskitytään enemmän käytännön asioihin omalla osastolla.
Toimihenkilöiden työhön perehdyttäminen hoidetaan työskennellen yhdessä kokeneemman työntekijän kanssa. Korjaamolla mekaanikot perehtyvät työhön itsenäisesti kysymällä tarvittaessa apua kollegoilta. Heillä ja hallinnon toimihenkilöillä tiimin merkitys on suuri.
Työhön perehdyttämisen apuna hallinnossa ja korjaamon työntekijöillä on tarkkoja työohjeita. Automyyjien ja korjaamon työnjohtajien työ on enemmän asiakaspalvelua. Heidän työstään on laadittu prosessin kuvauksia. Automyynnissä ne toimivat perehdyttämisen tukena.
Tutkimusta käytettiin apuna kootessa perehdyttämiskansiota, joka tehtiin opinnäytetyön ohessa. Kansio keskittyy yleisperehdytykseen, mutta lisäksi siinä on lyhyet luvut jokaiselle osastolle erikseen.
Teoriaosassa käsitellään perehdyttämistä yleisesti, siinä selvitetään miksi perehdyttämistä kannattaa suorittaa, mitä se sisältää ja miten se voidaan toteuttaa. Empiirisen osan tutkimus suoritettiin haastattelemalla osastopäälliköitä. Haastatteluiden avulla selvitettiin miten perehdyttämisen sisältö ja toteutustavat eroavat eri osastoilla. Perehdyttämiskansiota varten kysyttiin toiveita sen sisällölle.
Tutkimuksessa löydettiin eroavaisuuksia käytännöissä eri osastojen välillä. Yleisperehdyttäminen on koko organisaatioon ja sen toimintaan perehdyttämistä. Automyynnissä ja hallinnossa se nähdään erityisen tärkeänä. Korjaamolla keskitytään enemmän käytännön asioihin omalla osastolla.
Toimihenkilöiden työhön perehdyttäminen hoidetaan työskennellen yhdessä kokeneemman työntekijän kanssa. Korjaamolla mekaanikot perehtyvät työhön itsenäisesti kysymällä tarvittaessa apua kollegoilta. Heillä ja hallinnon toimihenkilöillä tiimin merkitys on suuri.
Työhön perehdyttämisen apuna hallinnossa ja korjaamon työntekijöillä on tarkkoja työohjeita. Automyyjien ja korjaamon työnjohtajien työ on enemmän asiakaspalvelua. Heidän työstään on laadittu prosessin kuvauksia. Automyynnissä ne toimivat perehdyttämisen tukena.
Tutkimusta käytettiin apuna kootessa perehdyttämiskansiota, joka tehtiin opinnäytetyön ohessa. Kansio keskittyy yleisperehdytykseen, mutta lisäksi siinä on lyhyet luvut jokaiselle osastolle erikseen.