Markkinointisuunnitelma : Toiminimi Janni Julia
Pahkamäki, Jenni (2015)
Pahkamäki, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918345
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on esittää aloittelevalle yrittäjälle markkinointisuunnitelman teoriaan pohjautuvia markkinoinnin kehitysehdotuksia. Toimeksiantajayritys Toiminimi Janni Julia toimii siivousalalla Mäntsälän ja Järvenpään alueilla ja markkinoinnin kehitysehdotusten avulla on yrityksen tarkoitus laajentaa ja kasvattaa toimintaa maltillisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi, mitä asioita tulee markkinointisuunnitelmassa huomioida sekä markkinointisuunnitelmaan kuuluvia osa-alueita kuten lähtökohta-analyysit, strategia, segmentointi, markkinoinnin kilpailukeinot, tavoitteet, budjetti ja seuranta. Markkinoinnin perinteiset neljä kilpailukeinoa, tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä, saavat lisäkseen vielä palvelun ja henkilöstön. Teoriaosuuteen on koottu tietoa liiketalouden alan kirjallisuudesta sekä internetlähteistä ja siinä on huomioitu palveluyrityksen markkinoinnin erityispiirteitä.
Teoriaosuus toimii perustana empiriaosuudelle, jossa käsitellään teoriaosuudessa läpikäytyjä markkinointisuunnitelman osa-alueita toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Tämä toiminnallinen osuus keskittyy selvittämään toimeksiantajayrityksen nykytilaa sekä muiden analyysien kautta markkinoiden tilannetta. Tarkoituksena on luoda yritykselle strategia mahdollista kasvua varten ja käydä läpi muut osa-alueet niin, että ne tukisivat tätä tavoitetta.
Yrittäjä ei ole aiemmin hyödyntänyt markkinointia yrityksessään, joten opinnöytetyöltä toivottiin markkinoinnin perusaiheiden esittelyn lisäksi yritystä hyödyttäviä kehitysehdotuksia. Kehitysehdotusten tuli olla selkeitä sekä helposti hyödynnettävissä yrityksen toiminnassa ja tarkoitus on ottaa niitä käyttöön yrityksen resurssien mukaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi, mitä asioita tulee markkinointisuunnitelmassa huomioida sekä markkinointisuunnitelmaan kuuluvia osa-alueita kuten lähtökohta-analyysit, strategia, segmentointi, markkinoinnin kilpailukeinot, tavoitteet, budjetti ja seuranta. Markkinoinnin perinteiset neljä kilpailukeinoa, tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä, saavat lisäkseen vielä palvelun ja henkilöstön. Teoriaosuuteen on koottu tietoa liiketalouden alan kirjallisuudesta sekä internetlähteistä ja siinä on huomioitu palveluyrityksen markkinoinnin erityispiirteitä.
Teoriaosuus toimii perustana empiriaosuudelle, jossa käsitellään teoriaosuudessa läpikäytyjä markkinointisuunnitelman osa-alueita toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Tämä toiminnallinen osuus keskittyy selvittämään toimeksiantajayrityksen nykytilaa sekä muiden analyysien kautta markkinoiden tilannetta. Tarkoituksena on luoda yritykselle strategia mahdollista kasvua varten ja käydä läpi muut osa-alueet niin, että ne tukisivat tätä tavoitetta.
Yrittäjä ei ole aiemmin hyödyntänyt markkinointia yrityksessään, joten opinnöytetyöltä toivottiin markkinoinnin perusaiheiden esittelyn lisäksi yritystä hyödyttäviä kehitysehdotuksia. Kehitysehdotusten tuli olla selkeitä sekä helposti hyödynnettävissä yrityksen toiminnassa ja tarkoitus on ottaa niitä käyttöön yrityksen resurssien mukaan.