Verkkotapaamisen haasteet pankkipalveluiden myyntityössä : case: Danske Bank Oyj:n Kouvolan konttori
Sipinen, Siiri (2015)
Sipinen, Siiri
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718121
Tiivistelmä
Verkkoasiointi on lisääntymässä myös pankkipalveluissa ja se aiheuttaa pankin henkilökunnalle erilaisia haasteita sekä muutoksia heidän työtehtäviinsä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee pankkipalveluiden myyntiä verkossa sekä asiakastapaamismuotojen eroavaisuuksia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä haasteita pankin laina- ja sijoitusasiantuntijat kohtaavat verkkotapaamisissa ja miten verkkotapaaminen eroaa perinteisestä face-to-face-tapaamisesta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään pankkitoimintaa ja pankkien tarjoamia palveluita. Lisäksi teoriassa perehdytään myyntityöhön finanssialalla, myynnin vaiheisiin ja asiakastyytyväisyyteen. Tietoperustassa on hyödynnetty sekä suomen, että vieraskielistä kirjallisuutta, artikkeleita, sähköisiä lähteitä ja aiempia tutkimuksia.
Työn empiirinen osuus käsittelee Danske Bank Oyj:n Kouvolan konttorissa toteutettua kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, jossa haastateltiin pankin asiantuntijoita. Teemahaastatteluiden avulla kerättiin tietoa siitä millaisia haasteita muuttuneet työtehtävät aiheuttavat. Lisäksi empiirisessä osuudessa on löytyy yritysesittely, haastatteluiden tulokset ja johtopäätökset.
Haastatteluiden perusteella verkkotapaamisista aiheutuu asiantuntijoille paljon erilaisia haasteita, joiden taustalla on ohjelmistoista johtuvat asiat sekä tietotekniikka. Asiantuntijoiden työssään kohtaamat haasteet erosivat jonkin verran myös myytävän palvelun perusteella.
Tutkimuksessa selvisi, että verkkotapaaminen eroaa face-to-face-tapaamisesta työmäärältään ja kestoltaan. Lisäksi asiakaspotentiaali verkkotapaamisissa on suurempi kun verkon välityksellä voi tavata asiakkaita ympäri Suomea. Myös asiantuntijan viestintätaidot korostuvat verkkotapaamisissa eri tavalla, kun asiakasta ei näe.
Tämä opinnäytetyö käsittelee pankkipalveluiden myyntiä verkossa sekä asiakastapaamismuotojen eroavaisuuksia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä haasteita pankin laina- ja sijoitusasiantuntijat kohtaavat verkkotapaamisissa ja miten verkkotapaaminen eroaa perinteisestä face-to-face-tapaamisesta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään pankkitoimintaa ja pankkien tarjoamia palveluita. Lisäksi teoriassa perehdytään myyntityöhön finanssialalla, myynnin vaiheisiin ja asiakastyytyväisyyteen. Tietoperustassa on hyödynnetty sekä suomen, että vieraskielistä kirjallisuutta, artikkeleita, sähköisiä lähteitä ja aiempia tutkimuksia.
Työn empiirinen osuus käsittelee Danske Bank Oyj:n Kouvolan konttorissa toteutettua kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, jossa haastateltiin pankin asiantuntijoita. Teemahaastatteluiden avulla kerättiin tietoa siitä millaisia haasteita muuttuneet työtehtävät aiheuttavat. Lisäksi empiirisessä osuudessa on löytyy yritysesittely, haastatteluiden tulokset ja johtopäätökset.
Haastatteluiden perusteella verkkotapaamisista aiheutuu asiantuntijoille paljon erilaisia haasteita, joiden taustalla on ohjelmistoista johtuvat asiat sekä tietotekniikka. Asiantuntijoiden työssään kohtaamat haasteet erosivat jonkin verran myös myytävän palvelun perusteella.
Tutkimuksessa selvisi, että verkkotapaaminen eroaa face-to-face-tapaamisesta työmäärältään ja kestoltaan. Lisäksi asiakaspotentiaali verkkotapaamisissa on suurempi kun verkon välityksellä voi tavata asiakkaita ympäri Suomea. Myös asiantuntijan viestintätaidot korostuvat verkkotapaamisissa eri tavalla, kun asiakasta ei näe.