Esiopetuksen kustannusten laskeminen : case: Lahden kaupunki
Backman, Miia (2015)
Backman, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718249
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee esiopetuksen kustannusten laskentaa. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka Lahden kaupungin esiopetuksen kustannukset erotellaan päivähoidon kustannuksista. Samalla selvitettiin, mitä kustannuksia esiopetuksesta aiheutuu. Lisäksi tehtiin vaihtoehtoisia laskelmia esiopetuksen kustannusten erottelemiseen.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsitellään kuntaa ja sen tehtäviä. Siinä käydään läpi lähinnä kunnan lakisääteisiä tehtäviä. Lisäksi esitellään kunnan organisaatiota. Toisessa luvussa käsitellään sisäistä laskentaa kunnassa. Lähemmin keskitytään työn kannalta tärkeään osa-alueeseen eli kustannuslaskentaan.
Työn empiriaosuudessa tutkittiin kymmenen kunnallisen päiväkodin esiopetuksen kustannuksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin päiväkotien vuoden 2014 tilinpäätöstietoja sekä lapsimääräraportteja. Lisäksi tutkimusaineistoa saatiin haastattelemalla henkilökuntaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös tutkijan omakohtaista kokemusta tutkittavasta asiasta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin luotua kokonaiskuva kohdekunnan esiopetuksen kustannusten laskemisesta. Lisäksi esitettyjen vaihtoehtoisten laskentamallien avulla saatiin kyseenalaistettua nykyisten laskentamallien toimivuus ja tutkimuksen tuloksia voidaankin hyödyntää nykyisten laskentamallien kehittämisessä.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsitellään kuntaa ja sen tehtäviä. Siinä käydään läpi lähinnä kunnan lakisääteisiä tehtäviä. Lisäksi esitellään kunnan organisaatiota. Toisessa luvussa käsitellään sisäistä laskentaa kunnassa. Lähemmin keskitytään työn kannalta tärkeään osa-alueeseen eli kustannuslaskentaan.
Työn empiriaosuudessa tutkittiin kymmenen kunnallisen päiväkodin esiopetuksen kustannuksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin päiväkotien vuoden 2014 tilinpäätöstietoja sekä lapsimääräraportteja. Lisäksi tutkimusaineistoa saatiin haastattelemalla henkilökuntaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös tutkijan omakohtaista kokemusta tutkittavasta asiasta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin luotua kokonaiskuva kohdekunnan esiopetuksen kustannusten laskemisesta. Lisäksi esitettyjen vaihtoehtoisten laskentamallien avulla saatiin kyseenalaistettua nykyisten laskentamallien toimivuus ja tutkimuksen tuloksia voidaankin hyödyntää nykyisten laskentamallien kehittämisessä.